-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Elbil fra Detroit
At Detroit Electrics nye bil bygges i Detroit er faktisk en overraskelse.
Vi har forsøkt å følge Detroit Electric en stund. Merkenavnet er eldgammelt, og nå er det hentet opp igjen av noen entusiastiske amerikanere som vil at elbiler skal være åpne og morsommere.
Vi har fortalt både at fabrikken skal ligge i Holland, og at selskapet blir etablert i England. Men nå som de første bilene endelig er på vei til kundene, blir vi fortalt at de har rullet ut av en fabrikk i Detroit-området.
Samma det, så lenge bilen blir en realitet.
Akkurat som den første Teslaen, Roadster, var basert på en av de beste plattformene som fantes den gangen – Lotus Elise, har også Detroit-folkene gått til Lotus. Der har de blinket ut Exige som er enda mer Elise enn Elise noen gang klarte å bli.
Bedre enn bra med andre ord.
Verdens raskeste
Sp:01 heter den første modellen fra DE, og de kaller den også verdens raskeste elektriske to-seter. Det skal ikke så mye til. Hva konkurrerer de med, Twizy og Buddy?
Men tallene fra den nye modellen er imponerende, spesielt hvis de stemmer: 0-100 i underkant av 4, og 250 km/t fra de 210 kW (285 hk i vårt språk) som elmotoren serverer.
Mange av finessene finner du i batteripakken. Ganske energitette konstruksjoner, 140 W/kg, men det at de er plassert lavt nede og er med som en del av den bærende konstruksjonen, er ganske spennende.
Den delen er nok med på å holde vekten nede på 1175 kg – 150 kg lettere enn Teslas Lotus. Den er også med på å gi en (nominell) rekkevidde på snaue 300 km.
Transmisjoner
Det er utviklet noen – visstnok – interessante apper til denne bilen i forbindelse med Android Auto. Selv er jeg mer opptatt av at de tilbyr transmisjonsalternativer.
Standard er ingen transmisjon i det hele tatt. Alternativt kan du be om en twin-speed automat, eller det morsomste: en seks trinn manuell.
Hvorfor skulle man ikke ha gleden av å skifte gir på en el bil også? Handicapet er at lydbildet er så kleint.
Det er også utviklet et spesielt ladesystem som gjør bilen til hjemmets egen kraftforsyning, når døgnprisene gjør det attraktivt. 360-Powerback kaller Detroit Electric oppskriften.
De lager fikse slagord. Nå håper jeg å se dem i en fiks presentasjon på neste års Genève-utstilling også. Da skal jeg begynne å håpe på alvor.