Hurra for muskelbiler

Audi, BMW, Mercedes og Porsche har stor grunn til å juble. Deres muskelbiler blir nemlig vesentlig billigere fra neste år. Og neste år der igjen.

Publisert Sist oppdatert

Når Regjeringen nå, etter påtrykk fra Venstre, legger om bilavgiftene, er det tyske muskelbiler som er de største vinnerne. Riktig nok takket være moderne teknologi.

Hos Porsche blir så godt som alle modeller rimeligere fra 2016. Størst er endringen for hybridmodellen 918 Spyder som får et avgiftskutt på 278.796 kroner.

La oss legge til at denne bilen har en prislapp på 7,85 millioner kroner, og at den begrensede produksjonen allerede er sluttkjørt, så slipper du tenke mer på den «sparemuligheten».

Men det er penger å spare på en mer folkelig Macan også. I alle fall om du unngår «billigutgaven» Macan S Diesel med 211 hk. Den får bare noen hundrelapper mindre i avgift.

Men går du for en bil med bensinmotor, Macan S eller Turbo, snakker vi avgiftsreduksjon på mellom 70.000 og 110.000 kroner.

La oss sjekke hvordan det står til på andre siden av den britiske kanal – hos Jaguar. Der får en F-Type med «liten» motor på 340 hk en reduksjon på ca. 70.000 kroner, mens du kan «spare» hele 160.000 om du går for toppmodellen med 550 hester.

AMG-modellene fra Mercedes blir også avgifts-vinnere, sammen med de store RS-modellene fra Audi og M-ene fra BMW. Her er det fort 180-200 tusen kroner å spare etter omleggingen.

Så hvorfor gir Staten en så kraftig avgiftsreduksjon til de få som har råd til en eksklusiv sportsbil med prislapp fra en million og oppover?

Forklaringen er et begrep du ofte har hørt de senere årene – Grønt Skifte. Regjeringen har ikke til hensikt å gi millioner i avgiftslette – reduksjonen i effektavgift kompenseres med økt avgift på CO2- og NOx-utslipp.

Hestekrefter forurenser ikke – det gjør utslippene av klimagass og partikler.

Dette er i tråd med bilimportørenes forslag til avgiftsomlegging siden det er teknologinøytralt. Uansett hvilken type motor man bruker, beregnes engangsavgiften ut fra hvor høye utslipp bilen har.

Generelt kan vi oppsummere avgiftsomleggingen slik:

  • Biler med gammel teknologi og dertil hørende høye utslipp, skal straffes med økte avgifter.
  • Vanlige biler med tradisjonell motorteknologi og effekt får avgifter omtrent på dagens nivå.
  • Ladbare hybrider med moderat effekt, som allerede i praksis er avgiftsfrie, får uendrede betingelser. Det som skiller avgiftene på disse fra elbiler, er moms.
  • Biler med moderne teknologi og høy effekt, får kraftig avgiftsreduksjon.

SJEKK SELV ENDRINGENE FOR BILENE DU ER INTERESSERT I

Powered by Labrador CMS