Kia og Peugeot best

Ingen slår Kia, men Peugeot overrasker stort i Forbrukerrådets ferske undersøkelse av nybilgarantier. Tesla og Lexus er med for første gang. Se detaljerte resultater for alle bilmerkene her.

Publisert Sist oppdatert


Forbrukerrådet fortsetter å sette fokus på bilmerkene ulike garantivilkår, og denne gangen har de gått enda grundigere til verks.

Et nytt poengsystem viser tydelig hvilke importører som strekker seg aller lengst i forbrukervennlig retning – og hvilke som fortsatt har en betydelig vei å gå.

Dette er fjerde gang Forbrukerrådet gjennomfører undersøkelsen, som nå omfatter 28 bilmerker (8 flere enn sist).

En rekke merker har forbedret sine garantivilkår siden sist, og dermed rykket oppover på resultatlisten.

Av de 28 merkene er det kun 12 som tilbyr gratis lånebil ved garantireparasjoner. Du finner alle detaljer i denne tabellen.

Kia: Best
Kia har ytterligere forbedret vilkårene fra forrige undersøkelse, som var høsten 2015. Merket oppnår nå 11,65 poeng, mot 10,40 poeng sist.

Hovedårsaken til at Forbrukerrådet mener at Kia gir deg Norges beste garantivilkår, er den unike nybilgarantien på hele 7 år/150.000 km. Kia gir også full nybilgaranti i 3 år uten kjørelengdebegrensning, noe merket også er alene om.

I tillegg kommer en lakkgaranti, med 5 år/150.000 km og 3 år gratis veihjelp. Dermed vinner Kia Forbrukerrådets kåring overlegent, også denne gangen.

Peugeot: Norges nest beste nybilgaranti
Peugeot har forbedret vilkårene aller mest. Til tross for åtte nye merker i testen og generelt hardere konkurranse, har det gitt et hopp fra syvende- til andreplass på resultatlisten.

Blant annet tilbyr Peugeot gratis lånebil ved garantireparasjon, gratis lakk- og gjennomrustingskontroll samt påminnelse om at garantien er i ferd med å utløpe.

I tillegg gis Peugeot full nybilgarantidekning for alt ekstrautstyr som monteres i Norge, 5 år garanti på garantibyttede komponenter, 5 år lakkgaranti og 5 år gratis veihjelp.

Dermed har Peugeot med god margin klart å løfte seg opp i den eksklusive kategorien "Best garantivilkår", noe som forutsetter minimum 9 poeng.

Hyundai: Bronse
Riktignok har ikke Hyundai lenger 7 år nybilgaranti (avviklet 1. juli 2014), men de er til gjengjeld det eneste merket som tilbyr 5 år garanti i kombinasjon med ubegrenset kjørelengde.

Siden forrige undersøkelse høsten 2015 har Hyundai også forbedret sin ekstrautstyrs-garanti til høyeste nivå. Dermed henter Hyundai 8,00 poeng og rykker opp fra en fjerde- til tredjeplass.

Mercedes-Benz: Nesten pall-plass
Mercedes-Benz er med 7,85 poeng også blant merkene som har forbedret vilkår vesentlig - og dermed økt avstanden til BMW (6,45) og Audi (5,45).

Mercedes-Benz kan først og fremst takke sin unike gjennomrustingsgaranti – hele 30 år og ubegrenset kjørelengde – for sin sterke fjerdeplass.

Tesla og Lexus: Sterke nykommere
Blant de 8 nykommerne er det to merker som skiller seg tydelig ut; Tesla og Lexus. De to premium-merkene henter henholdsvis 7,50 og 7,35 poeng og erobrer dermed femte- og sjetteplassene.

Mitsubishi, Opel og Toyota: Ett trinn opp
Hyundai, Mercedes-Benz, Tesla og Lexus når alle opp i kategorien «Meget gode garantivilkår». Det gjør også Mitsubishi og Opel, som begge har forbedret sine vilkår markant siden sist.

Opel har for øvrig en høy stjerne hos Forbrukerrådet, da merket er alene om å tilby gratis garantiutløpskontroll, en ordning Forbrukerrådet håper at flere bilimportører vil innføre.

Også Toyota, med 7,05 poeng, klarer å kvalifisere seg for den nest beste kategorien.

De svakeste
I den andre enden av skalaen finner vi kategorien «Svakest garantivilkår», som rommer åtte merker.

Blant disse finner vi – kanskje overraskende for mange – et opplagt premium-merke, nemlig nykommeren Porsche (3,90 poeng). Også nykommeren Land Rover – som omfatter premium-merket Range Rover – ender opp langt nede på listen med bare 3,45 poeng.

Subaru: I feil retning
Ford, som endte opp som taper sist, har forbedret sine vilkår og løftet seg opp på 4,70 poeng, mot 2,20 poeng forrige gang.

Dermed lander Ford på 22. plass og har nå 5 merker ned til sisteplassen. Der ligger nå Subaru, som ender opp med 0,5 poeng.

Subaru er ett av få merker som har svekket sine vilkår. Sist gang ble de rikelig belønnet for sin garantiutløpskontroll, noe Subaru-importøren opplyser til Forbrukerrådet at de ikke lenger gjennomfører.

Omfattende tabell med garantivilkår for alle bilmerkene HER (ekstern lenke)

Om Forbrukerrådets bilgarantiguide

Undersøkelsen er tidligere gjennomført i 2011, 2013 og 2015. Omfattet inntil i fjor de 20 merkene med høyest markedsandel i 2013, men er i år utvidet til alle merker som hadde solgt mer enn 100 biler per 1. november 2015.

Som tidligere har Forbrukerrådet innhentet informasjonen via e-post fra bilimportørene. Det har vært dialog underveis, med mulighet for importørene til å se øvrige merkers vilkår, for dermed å kunne gjøre forbedringer i sine før resultatene blir publisert.

De er også gjort oppmerksomme på at svarene vil bli publisert av Forbrukerrådet.

Powered by Labrador CMS