Rally Monte Carlo Historique
Løpets eneste totakts Saab 96 med Per Simble og Tom Fjeldstad.
Rally Monte Carlo Historique
Kjetil Engan med Bjørn Lie som annenfører er nest beste norske lag med sin Ford Cortina. De er nå vel fremme i Monte Carlo.
Rally Monte Carlo Historique
Kjetil Engan og Bjørn Lie

Norsk favoritt har brutt

Monte Carlo: Petter Granerud med kartleser Stein Røed har brutt Rally Monte Carlo Historique (RMCH). På tilkjøringen til Monte Carlo fikk de problemer med sin Porsche 911.

Publisert Sist oppdatert

To år var Petter Granerud og Stein Røed med i tetkampen i Rally Monte Carlo Historique. Det endte med andreplass i 2014.

Men i år kom de seg ikke engang til Monte Carlo. På kjøreturen fra starten i Oslo fikk de tekniske problemer og måtte bryte løpet.

De øvrige 13 norske lagene er ankommet løpets første delmål, og det er kjørt en spesialprøve på turen til Monte Carlo.

Best av de norske er Tore Johannessen med Tine Hallre som annenfører. De kjører en Porsche 911 og gikk for to år siden helt til topps i klassen for mixed lag. Etter den første prøven er de nå nummer 29 med 11 prikker.

Nest best av de norske er Kjetil Engan med Bjørn Lie som annenfører. De er nummer 32 med 12 prikker. De kjører i klassen for de eldste bilene med en av få Ford Cortina fra 1965, og er nest best i klassen.

-Dette har gått helt som på skinner, sier Bjørn Lie. Det har vært bare veier, og den eneste snøen vi har sett har vært på fjelltopper langt unna. Årets rally tegner til å bli en sekundstrid mellom de sterkeste sportsbilene.

Det viser den første spesialprøven der Engan/Lie ble nummer 37 etter å ha bommet med 11 sekunder på en hemmelig kontrollpost.

-Det er først i morgen selve rally starter, sier veteran Knut Ulf Larsen son kjører en Volvo PV fra 1961. I fjor vant han sammen med kartleser Arne Dølerud klassen for de eldste bilene.

-Snøen vi har sett langs ruten hadde ikke vært mer enn til å dekkes to snøskuffer, sier Dølerud. Som innrømmer at nattetappen mot Monte Carlo har vært «ganske kjedelig».

Søndag morgen starter alle bilene igjen i Monte Carlo og setter kursen for Valence der de i to døgn blir flere spesialprøver.

Powered by Labrador CMS