Klart for Rally Sweden

Under fjorårets VM-runde i Sverige hadde Andreas Mikkelsen seieren i sin hule hånd, helt til siste etappe. Derfor var tredjeplassen en nedtur som han i år ønsker å revansjere.

Publisert Sist oppdatert

Dessverre blir årets utgave av Rally Sweden noe amputert på grunn av mildværet de siste dagene. Dette har ført til at telen i bakken og den fine issålen er forsvunnet mange steder. Det betyr at flere etapper strykes.

Det er meldt bra med minusgrader nærmere helga, og arrangøren er optimistisk med tanke på at det skal være mulig å gjennomføre VM-runden til tross for at noen etapper blir kansellert.

– Trist at etapper strykes, men jeg har full forståelse for arrangørens beslutning. Været får vi ikke gjort noe med, så jeg bruker ikke energi på dette, sier Andreas Mikkelsen.

Dramatisk
Rally Sweden ble i fjor en dramatisk affære for Norges fremste rallyfører. Han ledet gjennom store deler av løpet. Før den siste fartsetappen hadde han tre sekunders margin på teamkamerat Sebastien Ogier.

Den norske VW Motorsport-føreren ga alt for å hente hjem sin første seier i en VM-runde, men mistet førsteplassen da han kjørte ut og måtte få hjelp av tilskuere til å få bilen på veien igjen.

– Jeg var så nær ved å vinne i VM for første gang. Det var en stor nedtur da vi havnet i brøytekanten og mistet seieren. Dette har jeg lagt bak meg nå, selv om jeg er veldig revansjesugen, sier Andreas.

– Jeg har mange gode minner fra Sverige, hvor jeg var på pallen for første gang i VM-sammenheng. I tillegg er jo dette hjemmebane for meg, hvor deler av fredagens etapper går på norsk side av grensen. Synd at de to publikumsetappene på Kirkenær er avlyst, men jeg håper at mange av de som hadde tenkt seg dit tar en tur ut på etappene i skogen i stedet, sier Mikkelsen.

God sesongstart
Han fikk en meget god start på sesongen med andreplass i VM-åpningen i Monte Carlo. Dette var også hans første løp sammen med Anders Jæger som kartleser. Det var knyttet stor spenning til hvordan Anders ville løse den vanskelige oppgaven det er å bli kastet rett ut i det i Rally Monte Carlo.

– Jobben Anders gjorde i Monte Carlo var ekstremt god. Dette er det vanskeligste løpet det går an å debutere i. Men han tok det på strak arm, og løste oppgaven helt perfekt. Sånn sett er Sverige et mye enklere løp for ham som kartleser, sier Andreas, som sammen med sin nye makker har testet på snø, og han vet at dette vil fungere.

På hjemmebane
Med familie, venner og tusenvis av nordmenn ute i skogen på etappene, er det ikke fritt for at det kribler litt ekstra i kroppen til de norske guttene.

– Å kjøre på snø og is er utrolig morsomt. Selv om dette er sesongens andre VM-runde, så ser jeg på det som årets høydepunkt. I fjor hadde jeg en utrolig duell med Sebastien Ogier, og han kommer sikkert til å by opp til en ny fight i år. Det sier ikke jeg nei til.

– For meg har det alltid vært en drøm å vinne i Sverige. Jeg kjører ikke for å fullføre, jeg kjører for en pallplassering – og selvsagt kommer jeg til å gjøre det som står i min makt for å vinne for første gang i Rally Sverige, understreker han.

Som vanlig har Andreas sammen med kartleseren forberedt seg godt til løpet, og vet hva som venter dem.

– Jeg føler vi har gjort det vi kan for å prestere best mulig. Dette kommer til å bli helt rått, og jeg gleder meg til å se alle de norske flaggene i skogen, sier 26-åringen.

Flere vil vinne
En annen nordmann som vil være med å slåss om seieren er Ford-fører Mads Østberg som fikk en bra porsjon selvtillit ved å vinne NM-runden Rally Finnskog i en Fiesta R5 sist helg.

Den tredje nordmannen som er oppført på startlisten i den grommeste klassen er veteranen Henning Solberg som har med seg østerrikske Ilka Minor som kartleser.

Stor klasse
WRC 2-klassen blir også meget tøff med stor deltagelse. Her var Elfyn Evans suveren i Rally Monte Carlo og vant klassen med en margin på over to minutter.

Men i Sverige vil han trolig få tøffere motstand, ikke minst fra de to Skoda-førerne som kjører for norske Even Management, Esapekka Lappi og Pontus Tidemand.

Ytterligere fire nordmenn stiller til start i WRC 2, Eyvind Brynildsen, Marius Aasen og Anders Grøndal i Ford Fiesta R5, samt Junior-VM-fører Ole Christian Veiby som for anledning stiller i en Skoda R5.

BilNorge følger rallyet med spesiell fokus på de norske deltagerne.

Powered by Labrador CMS