-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Dekkglipp ga avansement for Østberg
Etter målgang i Rally Mexico ble det oppdaget at Daniel Sordo hadde brukt ett dekk mer i løpet enn det som er tillatt. Det fikk konsekvenser.
Teamene kan benytte maksimum 28 dekk per rally. Hyundai hadde benyttet 29 dekk på Sordos bil. Juryen ga derfor spanjolen 2 minutters tidsstraff.
Les vår reportasje fra rallyet her
Hyundai har forklart at dette har skjedd som følge av en kommunikasjonssvikt internt. På en av dekkservicene utstyrte de Sordos bil med et nytt dekk framfor et brukt, som var meningen den konkrete gangen.
Reglene er klare på området, og dekkvalg og bruk av antall dekk kan være avgjørende for resultatene. Det har også skjedd ved flere anledninger at team ikke har kunnet gjennomføre etapper p.g.a. for høy dekkslitasje.
«Tire management», som det kalles på fagspråket, er derfor et viktig element både for førere og team. Førerne må kjøre på en måte som får de dekkene de har på og med i bilen til å holde mellom hver service.
Teamene må sørge for å disponere de 28 dekkene de har optimalt ved å mikse bruken av nye og gamle dekk.
Dette er derfor strengt regulert, og hvert dekk som benyttes på hver bil rapporteres og logges.
Det er ingen grunn til å tro at feilen er bevisst, men at den skyldes en svikt i kommunikasjonen, slik teamet hevder. Resultatet av dette er at Mads og Ola rykker opp på tredjeplass, og Sordo falt ned på fjerde. Det får ingen konsekvenser for andre enn de to.
– Jeg vil helst at resultater skal avgjøres i løypene, ikke på jury rommet, sier Mads i en kommentar.
– Jeg synes synd på Dani. Han har garantert ikke hatt noe med dette å gjøre i det hele tatt. Han bare benytter de dekkene som teamet utstyrer ham med. Samtidig skjønner jeg selvsagt at regelverket må håndheves, avslutter han.