-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Drevet av insentiver
Mens Bellona hysjer på ladehybrider og heier på nullutslippsbiler, styres bilsalget i Norge i stor grad av statlig insentiver.
Det er ikke mer enn drøyt fem år siden elektriske biler var en sjeldenhet på norske veier. Takket være rause, statlige støtteordninger, feires elbil nummer 100.000 i løpet av året.
Nå er turen kommet til ladehybridene. Etter avgiftsjusteringen ved årsskiftet, ble biltypen ikke bare betydelig rimeligere, men mange av dem er nå helt fritatt for engangsavgift. Selv mer enn to tonn tunge SUV-er med over 400 hk klassifiseres etter dagens målemetoder og regelverk som mer miljøvennlige enn de gjerrigste småbilene med konvensjonell drivlinje.
Kjører kort på strøm
Bils store test av ladbare hybrid-SUV-er (Bil nr. 5) viser hvor kort disse bilene faktisk kjører på strøm, og hvor tørste de er med tomt batteri.
Bils og andres utspill har fått Bellona til å trekke i nødbremsen.
– Det er ikke rettferdig at PHEV skal være fritatt for engangsavgift. Det blir også feil når tunge SUV-er ilegges lavere avgift enn små og lette biler med lavt utslipp, sa Bellonas Hallstein Havåg under et seminar initiert av Venstre.
Havåg gikk så langt som å hevde at dagens avgiftssystem belønner jukset og at politikerne er på ville veier om de følger opp signalene fra siste års budsjettbehandling om å redusere, eller fjerne helt hk-komponenten i engangsavgiften.
Nok en gavepakke
En fjerning av denne avgiftskomponenten vil være en gavepakke til de store lade-SUV-ene, hevdet flere på seminaret. Bellona ønsker at insentivene til nullutslippsbilene enn så lenge videreføres, og at kurven på CO2-komponenten i engangsavgiften gjøres mye brattere for å ramme de største forurenserne enda hardere.
Bilavgiftene er naturligvis gjenstand for betydelig lobbyvirksomhet hvor det gjelder å snakke varmest for sine egne. Sånn sett står nå elbilene mot ladehybridene med de ordinære hybridene et sted mellom.
Apriltall fra OFV viser at salget av elektriske biler for første gang på fem år går svakt tilbake og har stabilisert seg rett under 18 prosent av nybilsalget.
Sterk salgsøkning
Derimot er økningen for ladbare hybrider så langt i år på hele 376 prosent. Mye av forklaringen er å finne i at Volkswagen nok en gang har truffet planken i Norge. Med PHEV-varianter av både Golf og Passat på plass, har VW fram til midt i april økt salget av slike biler med formidable 1858 prosent!
Hver fjerde nyregistrerte bil i april er en ladehybrid og Harald A. Møller med merkene VW og Audi hadde levert 54,9 prosent av dem. Fortsatt er kompakt-SUV-en Mitsubishi Outlander ladehybridkongen, men bakfra kommer nå BMW i godt driv med ladbare varianter av både 2- og 3-serien.
Dette er de mest populære ladehybridene i april:
Merke/modell | Antall |
1. Mitsubishi Outlander | 1524 |
2. VW Golf | 1275 |
3. Audi A3 | 716 |
4. BMW X5 | 410 |
5. VW Passat | 409 |
6. Volvo V60 | 316 |
7. Mercedes C-klasse | 274 |
8. Volvo XC90 | 248 |
9. BMW 2-serie | 167 |
10. Mercedes GLE | 64 |
11. BMW 3-serie | 60 |
12. Porsche Cayenne | 53 |
13. BMW i8 | 17 |
14. BMW i3 PHEV | 9 |
15. Toyota Prius | 3 |
(Kilde: OFV pr. 17.4.2016) |