Tre store, tunge og motorkraftige SUV-er befinner seg nå på listen over de ti mest kjøpte ladehybridene. (Foto: Produsenten)

Bils test viser at de store og tunge ladehybridene både har kort elrekkevidde og er ganske tørste når batteristrømmen tar slutt. For eierens del tas gevinsten ut ved kjøpet av bilen og ikke ved drivstoffpumpa. (Foto: Øivind Skar)

Mitsubishi Outlander holder plassen som landets mest foretrukne ladbare hybrid. (Foto: Produsenten)

Audi A3 e-tron og Golf GTE er bygd over samme tekniske lest og blant ladehybridbestselgerne. (Foto: Øivind Skar)

For bare ett år siden var dieselandelen for BMW X5 nær 100 prosent. Nå står ladehybridene med bensinmotor for 79 prosent av X5-salget. (Foto: Øivind Skar)

Ladehybrider er utslippsvennlige kun når de lades, men bilene fungerer like godt med"tomt» batteri. (Foto: Øivind Skar)

Drevet av insentiver

Mens Bellona hysjer på ladehybrider og heier på nullutslippsbiler, styres bilsalget i Norge i stor grad av statlig insentiver.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke mer enn drøyt fem år siden elektriske biler var en sjeldenhet på norske veier. Takket være rause, statlige støtteordninger, feires elbil nummer 100.000 i løpet av året.

Nå er turen kommet til ladehybridene. Etter avgiftsjusteringen ved årsskiftet, ble biltypen ikke bare betydelig rimeligere, men mange av dem er nå helt fritatt for engangsavgift. Selv mer enn to tonn tunge SUV-er med over 400 hk klassifiseres etter dagens målemetoder og regelverk som mer miljøvennlige enn de gjerrigste småbilene med konvensjonell drivlinje.

Kjører kort på strøm
Bils store test av ladbare hybrid-SUV-er (Bil nr. 5) viser hvor kort disse bilene faktisk kjører på strøm, og hvor tørste de er med tomt batteri.

Bils og andres utspill har fått Bellona til å trekke i nødbremsen.

– Det er ikke rettferdig at PHEV skal være fritatt for engangsavgift. Det blir også feil når tunge SUV-er ilegges lavere avgift enn små og lette biler med lavt utslipp, sa Bellonas Hallstein Havåg under et seminar initiert av Venstre.

Havåg gikk så langt som å hevde at dagens avgiftssystem belønner jukset og at politikerne er på ville veier om de følger opp signalene fra siste års budsjettbehandling om å redusere, eller fjerne helt hk-komponenten i engangsavgiften.

Nok en gavepakke
En fjerning av denne avgiftskomponenten vil være en gavepakke til de store lade-SUV-ene, hevdet flere på seminaret. Bellona ønsker at insentivene til nullutslippsbilene enn så lenge videreføres, og at kurven på CO2-komponenten i engangsavgiften gjøres mye brattere for å ramme de største forurenserne enda hardere.

Bilavgiftene er naturligvis gjenstand for betydelig lobbyvirksomhet hvor det gjelder å snakke varmest for sine egne. Sånn sett står nå elbilene mot ladehybridene med de ordinære hybridene et sted mellom.

Apriltall fra OFV viser at salget av elektriske biler for første gang på fem år går svakt tilbake og har stabilisert seg rett under 18 prosent av nybilsalget.

Sterk salgsøkning
Derimot er økningen for ladbare hybrider så langt i år på hele 376 prosent. Mye av forklaringen er å finne i at Volkswagen nok en gang har truffet planken i Norge. Med PHEV-varianter av både Golf og Passat på plass, har VW fram til midt i april økt salget av slike biler med formidable 1858 prosent!

Hver fjerde nyregistrerte bil i april er en ladehybrid og Harald A. Møller med merkene VW og Audi hadde levert 54,9 prosent av dem. Fortsatt er kompakt-SUV-en Mitsubishi Outlander ladehybridkongen, men bakfra kommer nå BMW i godt driv med ladbare varianter av både 2- og 3-serien.

Dette er de mest populære ladehybridene i april:

Merke/modell Antall
1. Mitsubishi Outlander 1524
2. VW Golf 1275
3. Audi A3 716
4. BMW X5 410
5. VW Passat 409
6. Volvo V60 316
7. Mercedes C-klasse 274
8. Volvo XC90 248
9. BMW 2-serie 167
10. Mercedes GLE 64
11. BMW 3-serie 60
12. Porsche Cayenne 53
13. BMW i8 17
14. BMW i3 PHEV 9
15. Toyota Prius 3
(Kilde: OFV pr. 17.4.2016)
Powered by Labrador CMS