På grunn av stort salgsvolum rammes Nissan hardt av at Mitsubishi har tuklet med forbrukstallene for biler de utvikler og samproduserer.

Nissan Dayz Roox er svært populær i Japan.

For mange er de små bilene fullverdige familiebiler.

Mitsubishi eK Space.

Mitsubishi eK Wagon.

Informasjonssjef Marina Maneas Bakkum sier at dette først og fremst er et japansk problem.

Bensingjerrig, men ikke så bensingjerrig som oppgitt.

Kei-cars kjennetegnes ved oppfinnsom og fleksibel innredning.

Moderne småbiler i Japan er like godt utstyrte som langt større biler.

Kei er en egen bilklasse i Japan. Du ser det umiddelbart på de gule skiltene med svarte tall.

Jukset med småbiler i Japan

Mitsubishi innrømmer å ha jukset med forbrukstall for 625.000 minibiler som Mitsubishi og Nissan samproduserer i Japan for det japanske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Ikke før er Volkswagen-konsernets dieselskandale kommet litt på avstand, så smeller det i Japan.'

Denne gang handler skandalen om triksing med oppgitte forbruks- og utslippstall for de aller minste bilene, de såkalte kei-cars. Til forskjell fra VW-jukset, er det vanskelig å se at denne saken har forgreininger til Norge.

Modellene som omfattes av jukset er eK Wagon og eK Space fra Mitsubishi og Nissan-variantene Dayz og Dayz Roox, alle bygd over samme tekniske lest i et fellesprosjekt mellom Mitsubishi og Nissan, men med Mitsubishi som produsent.

Oppdaget av Nissan
Hele 468.000 av bilene er solgt som Nissan, 157.000 av dem som Mitsubishi.

– Det var under overføringen av data fra eksisterende modell i forbindelse med utvikling av neste generasjon av bilen at Nissans ingeniører oppdaget at noe ikke stemte, sier Marina Maneas Bakkum, informasjonssjef for Nissan i Norge.

På forespørsel fra Nissan innrømmet Mitsubishi, som har ansvaret for sertifisering av bilene i Japan, at de hadde brukt en annen testmetode enn den som er tillatt ved måling av luftmotstand og dekkenes rullemotstand.

Salget stanset
Ledelsen i Mitsubishi har bukket dypt og bedt om unnskyldning, og Nissan har beklaget det inntrufne overfor sine kunder. Kei-cars står for mer en tredel av bilomsetningen i Japan, og produksjonen og salget av de aktuelle modellene er nå stanset inntil videre, melder Automotive News.

Bilene som omfattes av denne saken er alle bensindrevne. Mitsubishis i-MiEV er en kei-car som er solgt i en årrekke i Norge, men kun som elbil og derfor ikke aktuell i denne sammenheng.

Ikke i Norge
– Ja, dette dreier seg om japanske minibiler som ikke selges i Europa. Men på grunn av sakens omfang vil Mitsubishi sette ned en komité bestående av eksterne parter for å forsikre seg om at andre markeder enn Japan ikke er omfattet, sier administrerende direktør Rune Gjerstad hos den norske Mitsubishi-importøren.

– Denne saken er helt forskjellig fra VWs tilfelle, men markedet er etter VWs utslippsjuks blitt svært følsomt for slike nyheter, sier analytiker Seiji Sugiura ved Tokai Tokyo Research Center til nyhetsbyrået Bloomberg.

– Det er ikke første gang Mitsubishi er innblandet i skandaler, og dette er igjen alvorlig for merkets rykte, slår Sugiura fast.

Japansk bilklasse
Kei-cars er en egen klasse for småbiler tilpasset det japanske trafikkbildet i byer og tettsteder. Bilene må ikke være lengre enn 3,40 meter, bredere enn 1,475 meter og ikke høyere enn 2,0 meter.

Videre må ikke motorens effekt overstige 64 hk og 660 kubikk sylindervolum. Kjøp og bruk av bilene skattlegges lavere enn for større biler.

Kei-cars har gått fra å være enkle og rimelige biler, til nå å være påkostede og godt utstyrte småbiler hvor produsentene bruker betydelig oppfinnsomhet for å gjøre dem attraktive.

Under et besøk hos Nissan i Yokohama sist høst fikk BilNorge prøvekjøre både Dayz og Dayz Roox. Særlig høybygget Dayz Roox, som er svært populær i Japan, imponerte med kjørefleksibilitet og oversikt i den forholdsvis komplekse, japanske hverdagstrafikken.

Powered by Labrador CMS