Problemer med X

Selvfølgelig overrapporteres problemer med en ny bilmodell. Og Teslas X har jommen fått sitt.

Publisert Sist oppdatert

Da Tesla S ble lansert ble den i tekno-kretser kalt verdens mest kostbare Beta-test.

Men det var åpenbart ikke så farlig. Teslas «early adopters» var mer enn villige til å fungere som prøvekluter, og alle må være enige om at det bare tok et par år før bilen var inne i en meget moden og avansert ferdig-versjon.

Så kom altså den nye mini-vanen med «se-på-meg» dører – Tesla Model X.

Dørplager
Wall Street Journal benyttet fort anledningen til å fortelle om den fortvilte husmoren med en X, der de unødig kompliserte bakdørene ikke ville bakdøre mer.

Og avisen klarte selvfølgelig å følge opp den historien med en annen fyr (dette må jo gjøres med ansikter i historien for å gi den impact) der bilen ikke var hans – den var leaset. Men det var jo til liten hjelp da dørene oppga ånden.

Og så fulgte Consumer Reports opp med en lang rekke X-Type feil opplevd av traumatiserte kunder, og det er jo heller ikke tvil om – alle som ønsker kan jo se dem – at Tesla-fora har et ganske stort innslag av X-feil for tiden. Tetningslister og baklukelåser og alle slags kjipe barnesykdommer.

Høy smerteterskel
Så viser det seg selvfølgelig, som for S-Modellen og som Jalopnik.com kommenterer, at det later til at den typiske Tesla-kunden har en helt annen smertegrense enn den vanlige kunden.

Alle de som ble brukt av WSJ ville ha Teslaen tilbake, ikke snakk opp å heve kjøpet. Men en av dem føyde til at «Dersom dette hadde skjedd med Cadillacen min, ville jeg blitt rasende».

Ser vi tilbake til S-modellen husker vi at den skåret elendig i Consumer Reports tester. Så dårlig at bilen ikke var blant de som CR anbefalte. Men samtidig var bilen blant dem som skåret aller høyest på CRs brukerundersøkelser.

Og ferske brukerundersøkelser rundt den nye modellen viser akkurat de samme signalene. Bilen har problemer, men brukerne gir langt fra opp.

Til WSJ sier nå Teslas folk at dør-problemene er nå tilbakelagt, at høy kvalitet er et av kjerneområdene for Elon Musk og at lederne for alle avdelinger har ukentlige møter for å sikre en blemme-fri lansering av selskapets første høyvolum-modell neste år.

La oss forresten henge på en annen liten X-modell historie.

Kjøpt av konkurrent
Ford, som altså sier klart fra at de ikke skal inn i noe elbil-race, har ifølge Bloomberg brukt 200.000 dollar på å kjøpe en av de aller første X-modellene.

Det er mer enn 50.000 over listepris det, og modellen var en såkalt Founder’s Edition versjon. Alle kunder som fikk 10 venner til å kjøpe en S, skulle få retten til å hente ut en av de 100 første X-versjonene.

Han som hentet chassis-nummer 64 var med på dette programmet og tjente åpenbart godt. Bilen forsvant rett videre til en skikkelig overpris.

Hvorfor det hastet så vanvittig for Ford å få tak i denne modellen, sier derimot ikke Bloomberg noe om.

Powered by Labrador CMS