Diesel viker for ladbart

Tunge støtteordninger for ladbare hybrider og trussel om kjøreforbud på dager med mest luftforurensning har fått norske bilkunder til å vende dieselbilene ryggen. Om ikke annet, så for sikkerhets skyld.

Publisert Sist oppdatert

Ladbare hybrider som VW Passat GTE overtar i stor grad for dieselbilene. (Foto: Øivind Skar)

Tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er ikke til å ta feil av. Prosentvis av bilregistreringene kryper dieselandelen nedover måned for måned. I april var dieselandelen nede på 30 prosent mot 44 prosent i samme måned i fjor.

Forklaringen er å finne i at stadig flere bytter ut dieselbilen med avgiftsgunstige, ladbare hybrider og i noen tilfeller bensinbil. Tallene for populære VW Passat underbygger OFV-tallene.

I 2014 var VW Passat 14. mest kjøpte bilmodell med dieselandel på 90,5 prosent.

Så kom den med ladbar hybridteknologi fra høsten 2015, og med raske endringer i kjøpernes drivstoffvalg som resultat. I siste uke av april var dieselandelen sunket til 37,9 prosent og hybridandelen økt til 58,4 prosent.

Men store biler og SUV-er drikker vel fortsatt diesel?

SUV-er blir hybrider
Tja, der de ikke er hybridisert bidrar de nevnte kjøretøygruppene til at tre av sju biler fortsatt leveres med dieselmotor. Og i noen tilfeller, som eksempelvis VW Passat, lar ikke hybrid seg kombinere med firehjulsdrift.

Men generelt overtar også der ladbare hybrider og vanlige hybrider for dieselvariantene.

2013-tallet for Outlander viser en dieselandel på 86,0 prosent. Så kom bilen som ladbar hybrid, og dieselandelen sank året etter til 60,1 prosent for å falle videre til 23,8 prosent i fjor. I år er den 6,6 prosent – og Outlander inntar sølvplass på salgspallen.

Kuttet dieselutgaven
For Toyota Rav4 er endringen enda mer dramatisk. Fra en dieselandel på 77,6 prosent i 2014, er nå dieselmotoren tatt ut av modellprogrammet. Mot slutten av april i år var hybridandelen kommet opp i 97,3 prosent.

BMW er også et merke som drar nytte av statlige insentiver til ladbare hybrider. Det nyter X5-kundene godt av. Fra en dieselandel på 97,7 prosent i fjor, er andelen nå nede i 14,5 prosent, mens den ladbare versjonen står for 83,6 prosent av X5-salget.

Mazda selger ikke elbiler eller hybrider i Norge. Åtte av ti av deres populære CX-5 SUV hadde dieselmotor i 2015, to av ti bensinmotor. Ved inngangen til mai var dette endret til 50/50.

Men for noen bilmodeller er det fortsatt diesel som gjelder.

Volvo V70s dieselandel var i april 98,7 prosent, for Nissan X-Trail 94,5 prosent, for Ford Mondeo 88,3 prosent og for Skoda Superb 77,4 prosent.

Dette var de mest kjøpte dieselbilene ved inngangen til mai:

1. VW Passat

862

2. Volvo V70

740

3. Skoda Octavia

675

4. Ford S-Max

665

5. Skoda Superb

635

6. Ford Mondeo

625

7. VW Golf

611

8. Mazda CX-5

560

9. Volvo XC60

481

10. BMW X3

410

11. Nissan X-Trail

401

12. Ford Kuga

398

13. Volvo XC90

386

14. BMW X1

369

15. Mercedes GLC

321

Powered by Labrador CMS