-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mazda MX-5 på kabriolettoppen
Fjerde generasjon av Mazda MX-5 gjør det så bra at salget av nye kabrioletmodeller er mer enn doblet fra i fjor.
222 kabrioletmodeller ved inngangen til juni er egentlig begredelig, men likevel mer enn en dobling fra i fjor. Og det skyldes i stor grad Mazda MX-5. For hadde det ikke vært for at Mazda kom for sent til sommeren i fjor med fjerde generasjon av MX-5, ville tallene sett triste ut.
Det er så langt registrert mer enn tre ganger så mange MX-5 som VW Beetle, som er neste på listen, og mer enn fire ganger så mange som Mini på tredje plass.
Frykt likevel ikke for at Mazda blir utsolgt på MX-5. 140 sikre biler er nå økt til 160, og Wenche Skarpodde hos den norske importøren antyder at det kan bli flere. Spørsmålet er bare om bilene rekker fram til sommeren, eller først møter Norge i det været bikker over i regntunge og mørke høstkvelder?
Kort sommer forklarer ikke alene hvorfor kabrioletsalget er så labert. Fra en topp på 1335 biler i 2004, har salget falt i takt med bortfallet av de variantene folk flest har råd til å kjøpe. Borte er de franske, borte er småtassene fra Nissan, Mitsubishi, Daihatsu, Opel og Ford. Borte er også biler som Ford Focus og Volkswagen EOS.
I fjor forsvant sommervarianten av Golf ut av produksjon, og den norske importøren står urokkelig på at Opel ikke skal ta hjem Cascada, enn så lekker den er.
Tilbake er eksempelvis dyrere BMW-modeller, Porscher, en og annen Audi og Mercedes samt Ford Mustang. Det blir ikke stort volum av slikt.
Slik ser årets kabrioletsalg ut:
Kilde: OFV per 31.5.
1. Mazda MX5 | 105 |
2. VW Beetle | 31 |
3. Mini | 25 |
4. Porsche 911 | 9 |
5. BMW 2-serie | 7 |
5. BMW 4-serie | 7 |
7. Audi A3 | 6 |
7. Porsche 718 | 6 |
9. Ford Mustang | 5 |
9. Porsche Boxster | 5 |
11. Audi A5 | 4 |
Andre | 12 |
Totalt | 222 (+149,4%) |