Toyota C-HR
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Toyota C-HR

Toyota fester grepet

Toyota har frigitt nye bilder og mer informasjon om sin kommende crossover. Den blir med stor sannsynlighet en norsk suksess.

Publisert Sist oppdatert

Toyota C-HR har vi fått hint om i form av et par konseptbiler – du kan følge utviklingen ved å lese vår omtale i forbindelse med Genève-utstillingen i våres da bilen første gang ble vist i produksjonsdrakt.

Jeg medgir at jeg var mer enn skeptisk da det første konseptet dukket opp, men etter hvert som vi har nærmet oss en produksjonsklar bil, har jeg innsett at dette kan bli en volumselger.

Nå får vi også vite hva den kryptiske betegnelsen står for – C-HR er utledet fra Coupé High-Rider.

Fra frosk til prins
Om det skyldes at vi begynner å bli venn med Toyotas nye design, eller at denne er tonet kraftig ned sammenlignet med de første utkastene, skal være utsagt. Men jeg syns nå bilen ser tiltalende ut, og tror den har såpass bred appell at den ikke lenger vil skremme bort kunder – snarere tvert imot.

Ekstra optimistisk blir jeg av å se interiørbildene som Toyota nå for første gang viser. Dette er helt andre takter enn vi er vant med fra Toyotas side.

Suksessoppskrift
Med en lengde på 4360 mm, en bredde på 1795 mm og en høyde på 1555 mm over en akselavstand på 2640 mm, er målene så å si identiske med en Nissan Qashqai (437 x 180 x 159 cm og 264 cm akselavstand.)

Det er ingen dum målestokk, for Qashqai har vært en gedigen suksess for Nissan.

Som stadig flere Toyota-modeller skal også C-HR leveres med hybrid drivlinje tilsvarende den som sitter i nye Prius. Samlet effekt er 122 hk, og den har et oppgitt snittforbruk på 0,37 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 85 gram per kilometer.

Alternativt kan den leveres med en 1,2-liters turbo bensinmotor med 115 hk. Denne kan kombineres med manuell eller CVT girkasse, og kan også kombineres med firehjulsdrift – noe som ikke gjelder hybridutgaven.

Forsalget av Toyota C-HR starter i september, og de første kundene får utlevert sine biler mot slutten av året. Salgsmålet for Europa er 100.000 biler per år – en solid andel av disse kan finne veien til Norge.

Powered by Labrador CMS