-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Toyota fester grepet
Toyota har frigitt nye bilder og mer informasjon om sin kommende crossover. Den blir med stor sannsynlighet en norsk suksess.
Toyota C-HR har vi fått hint om i form av et par konseptbiler – du kan følge utviklingen ved å lese vår omtale i forbindelse med Genève-utstillingen i våres da bilen første gang ble vist i produksjonsdrakt.
Jeg medgir at jeg var mer enn skeptisk da det første konseptet dukket opp, men etter hvert som vi har nærmet oss en produksjonsklar bil, har jeg innsett at dette kan bli en volumselger.
Nå får vi også vite hva den kryptiske betegnelsen står for – C-HR er utledet fra Coupé High-Rider.
Fra frosk til prins
Om det skyldes at vi begynner å bli venn med Toyotas nye design, eller at denne er tonet kraftig ned sammenlignet med de første utkastene, skal være utsagt. Men jeg syns nå bilen ser tiltalende ut, og tror den har såpass bred appell at den ikke lenger vil skremme bort kunder – snarere tvert imot.
Ekstra optimistisk blir jeg av å se interiørbildene som Toyota nå for første gang viser. Dette er helt andre takter enn vi er vant med fra Toyotas side.
Suksessoppskrift
Med en lengde på 4360 mm, en bredde på 1795 mm og en høyde på 1555 mm over en akselavstand på 2640 mm, er målene så å si identiske med en Nissan Qashqai (437 x 180 x 159 cm og 264 cm akselavstand.)
Det er ingen dum målestokk, for Qashqai har vært en gedigen suksess for Nissan.
Som stadig flere Toyota-modeller skal også C-HR leveres med hybrid drivlinje tilsvarende den som sitter i nye Prius. Samlet effekt er 122 hk, og den har et oppgitt snittforbruk på 0,37 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 85 gram per kilometer.
Alternativt kan den leveres med en 1,2-liters turbo bensinmotor med 115 hk. Denne kan kombineres med manuell eller CVT girkasse, og kan også kombineres med firehjulsdrift – noe som ikke gjelder hybridutgaven.
Forsalget av Toyota C-HR starter i september, og de første kundene får utlevert sine biler mot slutten av året. Salgsmålet for Europa er 100.000 biler per år – en solid andel av disse kan finne veien til Norge.