Skoda Superb presidentbil

Skoda Hispano Suiza for president Masaryk

Skoda VOS regjeringsbil

Skoda VOS regjeringsbil

Skoda President

Skoda har hatt mange presidenter, men aldri en bil som heter president. Det navnet var det Studebaker som brukte. Men Skoda har betjent landets presidenter i 90 år nå.

Publisert Sist oppdatert

Da Milos Zeman tok i bruk sin nye, tredje generasjons, Skoda Superb for noen dager siden, var det temmelig nøyaktig 90 år siden en av hans forgjengere hadde steget om bord i sin Superb.

Nå må vi selvfølgelig huske på at for 90 år siden, etter første verdenskrig, het landet Tsjekkoslovakia, etter at de hadde revet seg løs fra Østerrike-Ungarn.

I dag er det Tsjekkia vi snakker om, men vi kan nok få lov til å påstå at Zeman er den siste representanten på en lang linje som startet med Tomas Garrigue Masaryk, president fra 14. november 1918.

Hvordan han ble fraktet i starten har Skoda glemt å fortelle meg, men i juni 1925 bestilte kontoret hans en ny representasjonsbil fra Skoda, og i mai, 1926 ble den levert.

Her ser du et knippe amerikanske presidentbiler

Bastard
Det som er litt morsomt er at heller ikke denne første presidentbilen var en ekte, renraset Skoda.

Nå er jo ikke det mulig lenger, Skoda ble reddet av Volkswagen da samarbeidet startet i 1991, og i 2000 ble Skoda et heleiet datterselskap.

Derfor er det ikke til å unngå at det er en god del VW-elementer i dagens Superb.

Men i Masaryks bil var det svært meget Hispano Suiza.

Noblere gikk det ikke an å gjøre det. På tross av navnet – Sveits Spania betyr det – var det blitt et naturalisert fransk luksusbilmerke på 20-tallet.

På lisens
I 1925 fusjonerte den eldgamle bilfabrikken Laurin & Klement med det store industrikonglomeratet Skoda, og den nye gruppen trengte åpenbart en luksusbil for direktørene i det store rustningsfirmaet i Plzen.

L&K fabrikken i Mlada Boleslav (der Skoda fremdeles har hovedkvarter) hadde ikke noen slike planer i sin konstruksjonsavdeling, så de sendte en mail, eller hva man gjorde den gangen, til Paris og kjøpte lisens på deres 6654 kubikk sekssylindrede bil.

Den første, den til presidenten, fikk spesialbygget karosseri fra Kellner i Paris og ble brukt av Masaryk helt til han trakk seg i desember 1935.

Etter det kom bilen hjem til Mlada Boleslav og hva som etterpå har hendt med den er det ingen som vet. Men fabrikkens vanvittig dyktige klassisk-avdeling har en tilsvarende under topp-til-bånn restaurering.

Regjeringsbiler
De neste årene ble det av tragiske grunner ganske mye tysk i garasjene i Prague-slottet, inntil den nye tiden startet og Skoda bygget en spesialserie av sine VOS-biler (Spesialbiler for Regjeringen betyr forkortelsen).

De var utstyrt med karosseriplater på inntil 55 millimeter, var armert i alle ender, og veide opp til 4400 kg. Praktfulle eksempler på at brukere som presidentene Klement Gottwald og Antonin Zapotocky ikke akkurat stolte på at de var elsket av befolkningen.

Det bedret seg etter at teppet falt i 1989. Vaclav Havel var bilentusiast, også da han ble president, og kjørte alt som kom fra Skoda. Vaclav Klaus, som etterfulgte ham, brukte både første og andre generasjons Superb.

Og nå er altså Milos Zeman på plass i sin. Heldigvis en bil i Laurin & Klement-trim, for virkelig å trekke linjene bakover.

Powered by Labrador CMS