Ford GT vinner Le Mans

Ford GT vinner Le Mans

Ford GT vinner Le Mans

Ford GT vinner Le Mans

Ford GT vinner Le Mans

Ford GT vinner Le Mans

Ford GT vinner Le Mans
Bill Ford "deler" pokalen med alle Ford-ansatte
Ford GT

Ford GT vinner Le Mans
Teamsjef Chip Ganassi (t.v.) og Ford visepresident Raj Nair

Fords nye superbil

Ford GT skal ikke trille av båndet før neste år, så fremdeles er det mye arbeid som gjenstår. Og så skal jo forhandlerne opp å stå også.

Publisert Sist oppdatert

Ford tok suksessen på Le Mans så alvorlig at de fyrte opp hele huset der hjemme.

«GT vinner på Le Mans» kunne du lese fra de opplyste vinduene på hovedkvarteret i Dearborn, etter den vellykkede weekenden i Frankrike.

Selv om det kanskje var å ta i, å påstå at de vant. Men de vant jo en veldig viktig klasse, det nærmeste man kan komme skikkelige gatebiler.

Etter det har forresten Chip Ganassis team – de var de som administrerte den første av Le Mans Fordene – hatt noen andre jobber også.

Mer suksess
I løpet av to uker hadde de to pallplasser, en i Canada, nær Toronto og uken etter var det et sekstimers løp, Sahlen’s Six Hours på klassiske Watkins Glen.

Bilen er fremdeles langt unna den raskeste i klassen, men Michelin-dekk som varer lenger, og veldig smart strategi i depotet, sikret seirene.

Skulle bare mangle, Chip Ganassi har gjort dette i mer enn 25 år med hovedkvarter i Indianapolis, og kan telle mer enn 175 høy-profil seire, Indy, Daytona 500, Daytona 24, 12-timers Sebring og mange andre. Pluss altså Le Mans.

Men dette bare for å gjøre en myk innledning til en video-snutt som viser hva de driver med nå. Bildene er fra Tunnel 8 i forskningsområdet på Allen Park.

Perfeksjonering
Her kan du se bevegelig aero i all sin prakt, sånt som ikke er lov på banen og du kan studere arbeidet med alle disse luftinntakene og exitene. «Alle har en funksjon», sier Nick Terzes, en av aerodynamikk-ekspertene. «Hver eneste lille grill, hvert eneste lille scoop, har et formål».

Den vekten denne førproduksjonsbilen står på er forresten en ganske avansert sak. Her måles horisontale aero-krefter – som du godt kan kalle luftmotstand, og de vertikale som her bør trykke nedover og gi marktrykk – i opptil 200 km/t.

Det finnes raskere tunneler der også, men dette er nok til å finne den perfekte balansen mellom luftmotstand og downforce i hastigheter som anses som innenfor brukervinduet.

Men det jobbes på andre områder også.

Les også: Spesial på Ford GT

Krevende
Et nettsted som heter All Ford Mustangs har fått tak i dokumenter fra ettermarkedsfolkene.

Her får vi komplette oppskrifter på nødvendig kunnskap, om hva som trengs i verkstedet og hvordan kundebehandlingen skal være. Vi er allerede helt nede på detaljer som hvordan bilen skal løftes – og, som sagt, den første kundebilen er ikke produsert ennå.

Nettsiden sier at det vil være nødvendig med utstyr for minst 30.000 dollar, og det er før du begynner å bygge om verkstedet for å få det hele til å se litt mer GT ut.

Service og reparasjoner er delt inn i tre nivåer. Service, som oljeskift kan håndteres lokalt. For litt større operasjoner vil Multimatic, de som bygger bilen, kunne sende en «fly-in-doctor».

Men for de større øvelsene vil Ford sende bilen tilbake til Multimatic hjemme i Canada (Du husker dem? Aston Martin One-77 blant andre).

Her kan du se alle detaljene som All Ford Mustangs har lagt ut slik at du kan tenke deg om to ganger før du søker om å bli GT-verksted for Ford.

Det har skjedd mye rundt denne bilen før den debuterte i Detroit i januar i fjor. Det kommer til å skje mye mer før den igjen debuterer i Detroit i januar neste år.

Powered by Labrador CMS