Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT R

Mercedes-AMG GT R

Mercedes-AMG GT R

Mercedes-AMG GT R

Mercedes-AMG GT R

Mercedes-AMG GT R

Mercedes-AMG GT R

Mercedes-AMG GT R

AMG utvider GT-familien

Mercedes-AMG GT er innrettet til å konkurrere mot Porsche 911. Og da trengs mer enn én bil for å dekke behovet.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-AMG tok steget ned fra superbil til sportsbil da de lanserte GT som etterfølger til SLS. Nå beveger de seg i Porsche 911-land, og det er ingen lett utfordring å konkurrere mot modeller som har dominert dette segmentet i årevis.

Bilen leveres i to styrkegrader, som GT og GT S. Begge har en twin turbo V8 under panseret, med henholdsvis 462 og 510 hestekrefter. Maks dreiemoment er 600 og 650 Newtonmeter.

Flere varianter
Men Porsche tilbyr 911 i flere karosseriformer og styrkegrader – mange ønsker seg jo en åpen sportsbil, og det har hele tiden ligget i kortene at også AMG skulle bygge en GT Roadster.

Her ser vi en testbil i nærheten av hovedkvarteret til Mercedes-AMG i Affalterbach nær Stuttgart, og vi ser at designere og ingeniører har gått for canvas-topp i stedet for automatisk hardtop som i tillegg til ekstra vekt også opptar mer plass og skaper problemer for designerne.

Mercedes-AMG Roadster får de samme motorene som coupéen, og den ventes på markedet innen cabsesongen 2017 starter.

Mer pulver
Den andre bilen på bildene omtales som en GT R. Den har mye til felles med racingutgaven GT3, men den får neppe bære samme tittel siden denne er godt innarbeidet hos Porsche.

Mercedes-AMG GT R får en del flere elementer i karbonfiber for å spare vekt, og den får også en sterkere motor – rundt 550 hestekrefter er sannsynlig. Men den må nøye seg med en tunet utgave av 4,0-literen, ikke 6,3-literen som sitter i racerbilen.

I tillegg får den et stivere chassis der baneegenskapene er rendyrket på bekostning av komfort – slik tilfellet også er med 911 GT3.

Også denne modellen forventes på markedet i løpet av 2017.

Powered by Labrador CMS