Weber Faster F1 One

Weber Faster F1 One

Weber Faster F1 One

Weber Faster F1 One

Weber Faster F1 One

Weber Faster F1 One

Weber Faster F1 One

Weber Faster F1 One

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Pure H

Sveitsiske hyper-drømmer

Gamle Monterverdi var en virkelig sveitsisk supersportsbil. Disse to vi forteller om her befinner seg foreløpig i drømmeland.

Publisert Sist oppdatert

Det er mye Formel1 og konkurransesportsbiler bak det sveitsiske Weber-forsøket på å bygge Verdens Raskeste Landeveislovlige Bil.

Roman Weber selv er utdannet verktøymaker og har bygget presisjonsdeler til Formel 1 og DTM-biler siden 1988. Rundt seg har han nå samlet en gruppe på 31 ganske barka folk, som jobber med hans Faster F1-prosjekt, og i spissen for dem står Jo Karasek.

Lang erfaring
Han er en sånn fyr som plutselig fører meg langt ut på en tangent, og dette har ikke noe med denne historien å gjøre.

Men han jobbet tidlig for en Francis McNamara. Denne amerikaneren var kommet til Tyskland som soldat, men fortsatte å kjøre Formel V på kontinentet etter militærtjenesten. Da han etter hvert begynte å bygge egne racerbiler, dukket Karasek opp.

Han var blant annet med på å bygge en 1970 Indianapolis 500 bil for Mario Andretti, samtidig som de dannet teamet bak Andrettis Formel 1 March-bil.

Og så kommer det som har absolutt ikkeno med denne historien å gjøre. Kona til Francis McNamara døde plutselig, Interpol gikk ganske tett inn på ektemannen. Og så plutselig forduftet han. Totalt og komplett.

Hvor er McNamara? er et av Formel 1-sportens mindre mysterier.

V10
Tilbake til Weber.

Han lover oss altså en state-of-the art karbonfiber-sentrum, kompositt-karossert toseter på 1250 kg, med avansert, aktiv aero, og med 1200 hester fra en dobbel-kompressor V10-motor på 5,6 liter. (Hva høres det ut som? Gammel BMW eller en VW-gruppe motor fra bitehyllen?)

Alle detaljer er selvfølgelig på plass, slik det er for tiden når man bygger biler på skjermen. 450 x 204 x 115 cm, og null til 300 på 16,2 med en toppfart over 400 km/t.

Noen overbevisende historie om at bilen kjører, har jeg imidlertid ikke fått ennå.

Men kanskje er spesifikasjonene overbevisende nok?

Ren Hedonisme
I hvert fall har en som heter René Schmidli gått dit og spurte dem om å bygge en litt annen bil for seg. Pure-H har han døpt den, navnet betyr «Ren Hedonisme», og dere som er hedonister behøver vel ikke slå opp i fremmedordlister for å finne ut av det.

PureH from screenpix on Vimeo.

Her er ambisjonene riktignok litt lavere, V8 motor – turbo, og 900 hk. Den skal bruke 7,5 til 200. Weber lover 6,6 for Faster F1, og toppfart på 340 km/t.

Schmidli har heller ikke kommet lenger enn at han har en ¼ modell, men han sier at han håper han har en fullskalamodell klar til Auto Zürich i november.

Det er jo andre som har klart å mekke en overgang fra designprogram-drømmer på en skjerm, til noe som virkelig ruller på egne hjul. Vi får forsøke å følge med på om noen av disse ender ute i virkeligheten.

Powered by Labrador CMS