Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing
Jaguar Land Rover autonom testing

Autonom også off-road

Jaguar Land Rover skal bygge en flåte på mer enn 100 forsøksbiler de neste fire årene. Alt sammen et ledd i veien mot robotkjørte biler som "snakker" sammen på en hel annen måte enn vi ser for oss i dag.

Publisert Sist oppdatert

Det er spennende planer JLR nå legger frem. Også fordi det viser at det er forskjellige måter å nærme seg det endelige målet: robotisert samferdsel.

Den Tata-eide produsenten legger opp en 70 km lang testrute, motor- og landeveier, pluss litt bygater, i området rundt Coventry og Solihull – der mye av bilproduksjonen skjer.

Allerede i mars tillot Storbritannia forsøk med selvkjørende biler på trafikkerte områder, og akkurat nå pågår det en utredning, med vekt på forsikringsspørsmål, som skal legge til rette for selvkjørende biler i vanlig trafikk innen 2020.

Mye av det arbeidet som skal gjøre i de første rundene, er å få bilene til å «snakke» med hverandre og med all infrastrukturen rundt dem.

De skal kunne lese, og reagere på trafikkskilt – også informasjonsskilt som henger over motorveiene.

De skal kunne lese, og delvis styre, trafikklys, og de skal kunne identifisere veiarbeid og andre avvik fra vanlig oppmerking, og lede bilføreren trygges mulig forbi hindrene.

Assistanse
Foreløpig snakker ikke JLR om autonomi i denne fasen. Heller om assistanse.

Ved hjelp av stereokameraer i fronten skal bilen for eksempel kunne skape seg et 3D bilde av et veiarbeidsområde som ligger forut. Den skal finne den beste veien forbi kjegler og fartsdempende svinger, og der den kjørbare delen av veien begynner å smalne, skal den hjelpe deg å holde bilen i midten av tilgjengelig veibanen ved forsiktig signaler i rattet.

Safe Pullaway er et annet program som virkelig er der for å hindre at vi oppfører oss som de idioter vi egentlig er. Køen setter seg i bevegelse igjen, sakte. Du distraheres kort av et eller annet og ser ikke at køen stopper igjen. Ikke akkurat livstruende skade, men skikkelig latterlig.

Over Horisonten er også spennende. Her brukes radiosignaler til å fortelle biler om hvor de er. En bil parkert på den andre siden av en bakketopp, eller rundt et hjørne, er slikt du bør få vite om.

Og når du hører en utrykningssirene i det fjerne, er det veldig greit å få hvite hvor den kommer fra og hvor den skal kjøre.

Off-road
Men for en produsent der røttene er plantet dypt nede i off-road tradisjonene, er det selvfølgelig ekstra utfordrende å jobbe med autonome teknikker.

Så det er ikke bare på landeveien JLR kjører bilene sine. På jungelbanen begynner det også å bli en del henda-fra-rattet trafikk nå.

Overflate-identifisering og spor-leting er to egenskaper Land Rover-folkene jobber med nå. Vi snakker om systemer som er aktuelle for deler av Sahara eller jungelen i Burma – altså skikkelig off-roading.

Der har bilene nå ultralyd-sensorer som skanner veioveflaten fem meter forover og som sørger for at du er i riktig kjørmodus i det øyeblikket veien går fra søle til elveleie til is.

Samtidig brukes stereo-kameraer til å danne seg et bilde av den stien du følger. Grener som henger over eller spisse steiner ut fra fjellveggen identifiseres og advarer deg mot kostbare lakkskader – eller mot å bli støkk.

Et eget kamerasystem sørger også for å betjene TBSA – terreng-basert fartstilpassing. Den senser vaskebrett eller store hull og humper i veibanen, og regulerer farten slik at fremdriften skal bli minst mulig ubehagelig.

Vogntog
Det jobbes også med et platooning-system – der bilene kobles elektronisk sammen i et langt vogntog.

Man ser for seg for eksempel typiske safari-situasjoner. Dersom lederbilen sklir på en spesielt glatt og bratt del av veien, sender den informasjoner bakover i kolonnen med forslag på hvordan akkurat den hindringen kan unngås.

Man ser sågar for seg at for den ultimate ekspedisjons-opplevelsen vil den forreste bilen kunne sende signaler bakover om hvor det er ideelt å stoppe for at turistene kan få tatt best mulig bilder.

Akkurat her melder jeg meg ut. Hvorfor kan ikke disse robotbilene ta bildene selv og deretter blåtanne dem direkte til deltakerne?

Men bortsett fra det – det skal bli spennende, spesielt å følge Land Rovers off-road autonomi. Det er liksom litt på siden av, og i tillegg til, det alle andre driver med.

Du finner flere videoer om forsøkene her

Powered by Labrador CMS