-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Førerløse studenter
En ny klasse skal innføres for Formel Student-racerne. Selvkjørende biler!
Vi har snakket om selvkjørende racerbiler før. Egentlig en enklere jobb enn førerløse biler som skal bevege seg i vanlig trafikk, selv om det kanskje ikke høres slik ut.
På en bane er det (forhåpentlig) enveiskjørt, og dersom du er rask nok behøver du ikke engang ha oppmerksomhet bakover eller til sidene – bare fremover.
Men det er selvfølgelig utfordringer for banebiler også – og det er disse den tyske delen av Formel Student arrangementet tar for seg fra neste år.
Reglementet er enkelt – det er «normale» racerbiler, bygget etter de vanlige Formel Student kravene – som skal utstyres med egen hjerne, slik at de kan kjøre sine runder.
Og dette er ikke en klasse de engelske eller østerrikske arrangørene har innført. Jeg ser allikevel ikke bort fra at dette tyske innslaget kan skape enda mer entusiasme rundt på de tusen høyskoler og universiteter.
Men det skjer jo førerløs utviklinger på andre nivåer også. Jeg husker veldig godt innslaget til Mike Robinson på Genève-utstillingen i fjor, der han lanserte sin førerløse banebil.
Han møtte selvfølgelig mange innvendinger om at førerne er jo noe av det viktigste innen bilsport, men etter Grand Prix’et i Belgia, der «verdens beste» førere driver og kjører på hverandre allerede i første runde, begynner jeg virkelig å lure på om vi trenger dem.
I hvert fall skal det være en egen Roborace-runde i forbindelse med hvert Formel-E løp neste sesong.
Vi har allerede vist en drømmeskisse på hvordan disse bilene skal se ut – virkeligheten er (foreløpig) ikke like speisa.
For nå har folkene bak Roborace-ideen hatt sin første bil på bane.
Det skjedde på Silverstone nylig, og bilen som ble kjørt var mer en Le Mans type enn en enseters racerbil, men den ble kjørt av den samme Nvidia AI-«hjernen» som skal styre de kommende Formel E-bilene. DevBot heter han.
Det første løpet i den nye sesongen finner sted i Hong Kong i begynnelsen av oktober. La oss håpe de første robo-bilene er klare til et skikkelig race da.