CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH Case Concept

CNH New Holland

CNH New Holland

CNH New Holland

CNH New Holland

CNH New Holland

CNH New Holland

CNH New Holland

CNH New Holland

CNH New Holland

CNH New Holland

Autonomt på bygda

Selvkjørende? Bøndene kan oppleve det nå. Dessuten dukker det opp traktorer som også ser ut som de er selvkjørende.

Publisert Sist oppdatert

Det er klart det er litt lettere å få en traktor til å gjøre jobben på egenhånd enn det er å få en selvkjørende bil til å oppføre seg bra i tett bytrafikk. Det er allikevel litt fascinerende å måtte se frem fem til ti år før vi kan vente de selvkjørende bilene, og så se disse bildene som viser hva bøndene kan få nå – og i morgen.

Les også: Full pull

Bak denne presentasjonen står CNH – et kjempekonsern med utspring i Fiat og fremdeles med mange av funksjonene – ikke minst design – konsentrert i Torino.

Her viser de et opplegg fra New Holland og et skikkelig konsept fra Case.

Alle med litt peiling ser jo med en gang at den blå er en helt vanlig T8 Blue Power traktor.

Men akkurat denne har noen detaljer i tillegg som gjør at når bonden har vinket adjø til den om morgenen, kan han gå inn, slenge seg på sofaen ta frem Xboxen og spille Forza resten av dagen, til traktoren kommer hjem igjen etter å ha gjort jobben.

Vår venn bonden må imidlertid ha trukket opp ruten til jordet på forhånd, på en pad som kommer med en rekke apper og mye smart soft ware om bord. Men når utstyret endelig er kommet frem til området det skal jobbes på, overtar traktoren selv.

Den merker selv hva slags utstyr som er hektet på bak, slik at den skjønner hvilken jobb som skal gjøres. Så sørger den selv for å finne den mest effektive ruten for å utføre dagens oppgaver.

Om bord er det radar, LiDar og kameraer som også er med på å oppdage uventede hindringer underveis.

Dersom systemene ikke selv greier å finne en vei rundt problemet, sender de en melding til far der hjemme og ber ham løse problemet. Med massivt utstyr der bak er det ikke sikkert at det å kjøre rundt hindringen alltid er den beste løsningen.

Men fra skjermen og ved hjelp av styrekontroller fra paden kan sjefen selv avgjøre hva som skal gjøres.

Underveis kan han også få informasjoner om hvordan motoren og det hydrauliske systemet har det, og alle detaljer om arbeidet som gjøres – for eksempel såing – kan også overvåkes trådløst.

Mer nøyaktig
CNH er kjappe til å minne om at GPS-baserte selvstyrende traktorer har de hatt lenge. Det har for eksempel vist seg at de er meget bedre til å holde snorrett kurs, selv på ganske humpete underlag, enn det en vanlig traktorist er.

Men de systemene de viser her går langt utenpå kjøre-rett-frem-og-så-svinge systemene som allerede finnes.

Det er kanskje derfor de har valgt å vise Case-konseptet.

Den inneholder også NH Drive-systemet, som vi møtte i den blå traktoren, men denne ser jommen sånn ut også.

Den ser ut som den har kommet fra en annen planet, og ingen kan vel være i tvil om at dersom denne er i stand til å gjøre noe som helst, så skjer det uten antydning av en menneskehånd i nærheten.

Her er det muskler og roboter som er forenet i en pakke som designerne åpenbart har hatt stor glede av å jobbe med. Det ser ut som de har fått utlevert akkurat de samme systemene som i NH-traktoren, og så fått beskjed om å gå forholdsvis bananas.

Om det kommer?

Andreas Klauser, sjef for Case IH er ikke tvil:

“Ikke minst fordi våre kunder også har problemer med å skaffe nok kvalifiserte folk i høysesongene. Automatisk betjening vil også være med på å fjerne det problemet – i tillegg til alle de andre oppgavene slike systemer vil løse. Og så har vi den høye produktiviteten da...»

Powered by Labrador CMS