-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
En drøm fra Polen
Roman Kadler har tegnet biler både hos Opel og Pininfarina. Nå har han tegnet sitt livs største drøm – hybridluksusbilen Varsovia.
Går det an å ligge mere midt inne i et land enn Warszawa gjør? Og går det da an å ha en havfrue som sentralt element i sitt byvåpen?
Svaret er åpenbart ja.
Går det an å drømme seg til en luksus-limo, med elementer som går uttapå alt annet, og oppkalle den etter Polens hovedstad og utstyre den med akkurat samme, riktignok stiliserte, havfrue i logoen?
Svaret er ikke like åpenbart ja, men Kadler påstår han skal få det til.
Bilen hans skal hete Varsovia, som åpenbart er navnet på hovedstaden på en del språk. Kanskje til og med på et slags polsk for alt jeg vet, det polske symfoniorkesteret heter i hvert fall Sinfonia Varsovia.
Drøm
Men i vår sammenheng er det en bil det dreier seg om. Eller rettere sagt, drømmen om en bil, med ganske lekre renderinger, fantastiske (eller er det fantasifulle jeg mener?) spesifikasjoner og et par solide navn i bakgrunnen.
Ide-mannen og gründeren er altså denne Kadler, og med seg har han andre designere, ingeniører med gode merittlister og forretningsfolk, blant annet hentet fra sjefsstillinger hos Siemens Finans.
Og det de skal gjøre er å rulle sammen Rolls-Royce, Bentley og Maybach og utstyre luksus-krysningen med litt avant garde teknologi.
En ting er en hybrid med rekkeviddeforlenger som skal gi 500 + 350 kilometer, og som kan få de 2000 kiloene opp i 100 på fem sekunder.
Komfort for langbente
De av dere som skal dit, sitter bare i baksetet (bortsett før føreren (for det er ikke snakk om autonom ennå). Men setet ved siden av ham er fjernet, slik at høyre baksete har «verdens beste» benplass. Akkurat slik jeg bygde opp en Fiat 500 for femti år siden. Ideell løsning for den også.
Og dette baksetet skal da ha «Utvidet SPA-funksjon» og innstillingene av setenes vinkler og hardhet og grad av varme eller kulde eller massasje, skal reguleres automatisk av sensor som tar hensyn til vekt og oppbygging og som sikkert sjekker pasientenes overflate temperatur og relative fuktighet også.
Jobb og underholdning
Dessuten skal bilen utstyres med stemnings-sensorer. Hva, hvordan og hvorfor har jeg ikke helt forstått, det høres ut som en glimrende måte å innstille stemningen på «frustrert».
Det er flere skjermer der bak som kan brukes til jobb eller enkel underholdning, men skjermene kan også monteres sammen for å bygge en stor kinoskjerm. De kan også felles inn i taket for å «gjøre dag til natt eller natt til dag».
En spesiell finesse er at de også kan gjøres helt transparente, og dermed fungere som normale glasstak, eller vinduer.
Elegant
Men egentlig er jeg litt imponert av eksteriøret. For med en beskrivelse av et såpass overdrevent interiør, skulle man tro at folkene bak hadde gått for et komplett bling-uttrykk.
Tvert i mot, det er sterke tegn på skikkelig minimalisme her. En forholdsvis avslappet silhuetter, ikke noen overdrevne karosserifinter for å fremheve de ganske store hjulene, du finner nesten ikke noe blankt, og selv logoen og kjølerfiguren er ganske diskrete.
Jeg kunne kanskje klart meg uten alle rombene i fronten, men ellers er det bestått. Og jeg håper de får bygget i hvert fall en, for å kunne sjekke om den holder i virkeligheten også.
PS! Apropos havfrue. Det er kanskje ikke mer latterlig enn at vi har en løve i riksvåpenet?