Moderne teknologi belønnes

I regjeringens forslag til statsbudsjett er det lagt opp til store endinger for bilavgiftene. Moderne motorer, med og uten hybridteknologi skal belønnes, på bekostning av de med høye utslipp.

Publisert Sist oppdatert

Forrige uke kunne vi avsløre det første utspillet fra regjeringen som gikk på kombinasjonen økte bensin- og dieselavgifter i bytte mot lavere årsavgift. I praksis at man skal betale mer for å bruke bilen og mindre for å eie den.

I forslaget til statsbudsjett for 2017 fortsetter regjeringen den bilpolitikken de innledet i fjor. De fjerner effektavgiften (også kalt hk-avgiften) som har straffet biler med mange hestekrefter, og legger i stedet høyere avgift på utslipp av CO2 og NOx.

Det er en kjensgjerning at de dyktigste motorprodusentene tidligere ble urettmessig straffet når nye motorer med redusert CO2-utslipp samtidig fikk flere hestekrefter. Regjeringen halverte hk-avgiften i fjor, og nå fjerner de den helt.

Dette belønner råsterke sportsbiler som AudiR8, Mercedes-AMG SL og Porsche 911 Turbo, men også ladbare hybrider med stor samlet effekt, som Volvo XC90 T8 og Mercedes GLE 500 e som begge får avgiften redusert med rundt 100.000 kroner.

Vi har kjørt tester som viser at få av de ladbare hybridbilene er i nærheten av den oppgitte rekkevidden på strøm. Og dersom man ikke lader dem regelmessig, gir en tung batteripakke økt forbruk sammenlignet med en bil uten hybridmotor på grunn av vektforskjellen. Ren logikk!

Har man på den annen side en daglig kjørelengde på 2-3 mil og lader hver natt, kan bilene gå elektrisk hele uken samtidig som de kan brukes på langtur – uten rekkeviddeangst – i helgen og ferien.

I vår avgiftskalkulator kan du se hvordan regjeringens forslag vil slå ut for de fleste biler som selges i Norge. Du kan også se hvilke biler som øker mest og hvilke som reduseres mest med nye avgifter.

Listen over de 100 som går mest ned er dominert av eksklusive biler med store motorer, som nærmest ikke er synlige på registreringsstatistikken fra OFV.

De 100 som går opp mest kan ved første øyekast se ut som vanlige «håndverkerbiler» og varebiler, men vær obs på at bilene i listen er personbilutgaver med fem til syv seter, mens den snekkeren kjører rundt i har to seter og grønne skilter.

Generelt kommer de fleste merker og modeller godt ut av en avgiftsomlegging – unntaket er biler med beskjeden motor og høye utslipp av CO2 og NOx. Eneste merke som kommer ut i rødt på samtlige modeller er Subaru.

Og når de fleste biler får lavere avgifter og staten skal ha inn den samme summen – hvem betaler da for gildet?

Sjekk vår avgiftskalkulator for varebiler så vil du finne svaret.

Både BMW og Porsche har hatt såkalte «Norges-modeller» med nedsatt effekt sammenlignet med de som selges i andre markeder. Disse får samme avgift som standardutgavene når hk-avgiften forsvinner og forsvinner dermed inn i historiebøkene.

Powered by Labrador CMS