SPIONBILDER: Mercedes-Benz E-klasse coupé
Foto: Automedia©
SPIONBILDER: Mercedes-Benz E-klasse coupé
Foto: Automedia©
SPIONBILDER: Mercedes-Benz E-klasse coupé
Foto: Automedia©
SPIONBILDER: Mercedes-Benz E-klasse coupé
Foto: Automedia©
SPIONBILDER: Mercedes-Benz E-klasse coupé
Foto: Automedia©
SPIONBILDER: Mercedes-Benz E-klasse coupé
Foto: Automedia©
SPIONBILDER: Mercedes-Benz E-klasse coupé
Foto: Automedia©
SPIONBILDER: Mercedes-Benz E-klasse coupé
Foto: Automedia©
SPIONBILDER: Mercedes-Benz E-klasse coupé
Foto: Automedia©
SPIONBILDER: Mercedes-Benz E-klasse coupé
Foto: Automedia©
SPIONBILDER: Mercedes-Benz E-klasse coupé
Foto: Automedia©
SPIONBILDER: Mercedes-Benz E-klasse coupé
Foto: Automedia©
SPIONBILDER: Mercedes-Benz E-klasse coupé
Foto: Automedia©
SPIONBILDER: Mercedes-Benz E-klasse coupé
Foto: Automedia©

E-klasse coupé oppdaget

Dette er en smakebit på Mercedes E-klasse coupé.

Publisert Sist oppdatert

Den utgående E-klasse coupé er en spesiell bil. Den ligner veldig på E-klassen som akkurat forsvant, men faktisk er bilen basert på plattformen til lillebror C-klasse.

Det blir det slutt på nå. Eller – på en måte, i hvert fall.

For når neste E-coupé dukker opp en gang på nyåret, vil det være en «vaskeekte» E-klasse, bygget på MRA-plattformen som underbygger E-klassen.

Men – og her kommer «på en måte»-forbeholdet inn – MRA-plattformen er også den nye C-klassen bygget på.

Forskjellen ligger uansett i at der forrige E-coupé «bare» var en oppjazzet C-klasse, er dagens C- og E-modeller alle basert på en felles, tilpasset plattform.

Og siden E-klasse coupé vil benytte seg av fordelene denne modulære plattformen gir, kan vi forvente et rommelig interiør og god bagasjeplass.

Ingen B
En av de mest elegante detaljene fra den utgående er mangelen på B-stolpen. Det er noe som skiller den fra «lillebror» C-klasse. Den detaljen klarer heldigvis Mercedes å beholde i den nye modellen, og gir en slags S-klasse coupé-følelse.

Coupé-utgaven vil også bane vei for en kommende cabriolet-utgave – men den har vi enda ikke fått en ordentlig kikk på.

Ellers vil E-klasse coupé by på alt av godis E-klassen ellers har.

Selvkjøringsteknologi, avanserte sikkerhetssystemer og garantert mye kjørekomfort.

Innvendig forventer vi at dashbordet blir tilnærmet uendret sammenlignet med sedan- og stasjonsvognutgavene av E-klasse – kanskje med noen små endrede detaljer.

Under panseret vil vi nok se mest av diesel-2-literen med 190 hestekrefter – i hvert fall her i Norge. Men basert på egen erfaring vil jeg allerede nå tørre å spå at en E400 Coupé kommer til å bli en fantastisk cruiser, med fin sekser-lyd og plenty med krefter.

Selvsagt AMG
Og selvsagt kommer vi til å se AMG-versjoner. Først en 401-hesters AMG E43 – og deretter en AMG E63, som etter ryktene kommer til å nærme seg 600 hestekrefter i S-versjon.

Så kommer helt sikkert Black Series og andre spesialutgaver på toppen av det – men disse blir det ikke mange å se av i Norge, akkurat.

Kanskje er da en hybridmodell ikke utenkelig? En E350e burde jo absolutt kunne ligge i kortene. Mercedes kan hvis de vil. Spørsmålet er om de tror coupé-markedet bryr seg nevneverdig om hybrid-utgaver.

Uansett; E-klasse coupé kommer nok til å treffe mange i vil-ha-nerven når den lanseres neste år, sannsynligvis i forbindelse med Genève-utstillingen.

Powered by Labrador CMS