DJ på Fiesta-båndet

Det blir moro langs produksjonsbåndet til nye Fiesta hvis alle Cobotene jobber slik som Yumi gjorde ved Fiesta-introduksjonen.

Publisert

Det er mye ved den nye Fiesta-familien vi skal komme tilbake til. Om hvordan de har differensiert de forskjellige versjonene, også med varierende fronter. Du kan altså se forfra om det er en ST eller et medlem av den nye Active-serien. Eller om alle interiør-mulighetene – velg mellom tre forskjellige skjermstørrelser for eksempel.

Men der har vi god tid – det er mer enn et halvt år til den kommer i en Ford-butikk nær deg.
Så la oss heller bruke denne dagen på å fortelle om Yumi.

Den store Fiesta-introduksjonen skjedde i en enorm lagerhall som Ford hadde bygd om til klubb. Og til en klubb hører selvfølgelig en skikkelig DJ eller to.

Her hadde de DJ Yoda, en fyr som har samarbeidet med folk som Banksy og Dr. Dre. Og denne gangen altså med Yumi.
Det vil si – det er feil å si samarbeidet. Han har nemlig lært opp Yumi til å spinne plater, og eleven har utviklet en fantastisk scratche-teknikk.

- Jeg har samarbeidet med store klassiske orkester og brassband tidligere, men å lære opp en robot til å bli DJ har vært helt vilt. Jeg har i perioder vært usikker på om det i hele tatt vil la seg gjøre. Den største utfordringen har vært å lære rytme til de som programmerer roboten. Det har vært mye bruk av kalkulatorer her, sier DJ Yoda i etterkant.

Nå er ikke Yumi en robot i ordets vanlige betydning.

Denne ABB-konstruksjonen kalles en cobot – fordi han kan co-operere, samarbeide, med mennesker. Han, og søsknene hans, er utplassert på Fords europeiske samlebånd, der han jobber skulder mot skulder med fagarbeiderne.

Men nå også som DJ Yumi og fra samme scene som DJ Youda.

Videoen forteller at selv om dette ennå ikke er helt av Stargate-klasse er nok disse to i stand til å fyre opp en klubb. Og for Ford-arbeidernes skyld hadde det jo vært morsomt om Yumi tok noen av de nye egenskapene tilbake til samlebåndet.

Så får vi heller fortelle deg om den tre-sylindrede motoren som blir to-sylindret, ved hjelp av sylinder cut-off, en annen gang.

Og om en 2018-modell som fikk full presentasjon mens vi ennå skriver 2016.

Powered by Labrador CMS