Nissan Eaton xStorage Home
Nissan Leaf
Nissan Eaton xStorage Home
Nissan Leaf
Nissan Eaton xStorage Home
Nissan Leaf
Nissan Eaton xStorage Home

Nissan Eaton xStorage Home

Nissan Eaton xStorage Home

Nissan Eaton xStorage Home

Nissan Eaton xStorage Home

Nissan Eaton xStorage Home

Nissan Eaton xStorage Home
Amsterdam Arena
Nissan Eaton xStorage Home
Amsterdam Arena
Nissan Eaton xStorage Home
Amsterdam Arena
Nissan Eaton xStorage Home
Amsterdam Arena
Nissan Eaton xStorage Home
Amsterdam Arena
Nissan Eaton xStorage Home
Amsterdam Arena

Gjenbruk av batterier

Nissan vil sammen med energiselskapet Eaton lansere en rekke batteriløsninger for heimen – basert på Leaf-batterier. Norge tilhører de tre pioner-markedene.

Publisert Sist oppdatert

Ved en stor presentasjon i Barcelona denne uken kunne Nissan presentere et par spennende prosjekter, og et resultat av et meget interessant dypdykk.

Det siste dreier seg om det de kaller banebrytende dokumentasjon med fokus for autonome biler og kunstig intelligens. Akkurat den skal vi høre om senere, men en av konklusjonene der: zero dødsfall i trafikken fører oss rett over i den andre delen.

Der konsentrerer vi oss om zero-utslipp, og her trekkes Nissan Leaf inn i bildet på en helt annen måte enn når vi snakker utelukkende null-utslipp i trafikken.

Gjenbruk
Nissan har solgt nesten 200.000 Leaf siden starten i 2010. Hver av dem har en batteripakke på 24 kWh og en praktisk levetid på ca. 5 år. Men batteriet har allikevel ca. 80 % av kapasiteten tilbake og er mer enn brukbare for mindre krevende oppgaver enn å drive en bil.

Under COP21, klimamøtet i Paris, viste Nissan og Eaton sammen hvordan dette kunne utnyttes uten å hive batteriene på dynga. De forsynte sin presentasjons-paviljong der med strøm fra pakker som hver inneholdt 4 brukte Leaf-sett. Det betyr 20 kWh x 4 = 80 kWh.

Det er slike enheter til slikt bruk Nissan og Eaton lanserte nå.

xStorage Home kaller de systemet som skal markedsføres fra i dag i Norge, Tyskland og Storbritannia.

Man tilbyr seks forskjellige størrelser på anlegget, slik at det kan tilpasses eget behov og man kan velge om man vil bruke nye batterier (litt dyrere) eller brukte bilbatterier.

Det sies at de skal prises konkurransedyktig, det ser ut som om vi snakker om en enhetsbris for anlegget, og deretter en fast sum pr. kWh kapasitet.

Fleksibelt
Anlegget skal kunne hente strøm fra egne kilder, for eksempel solceller, eller fra nettet, og det leveres med ti års garanti. Det skal også ha muligheter til å føre strøm tilbake til nettet der det kan lønne seg. Hvis det for eksempel er stor prisforskjell mellom topp-etterspørsel- og lav-etterspørsel-perioder.

Det hele er et av resultatene fra de to partnernes innsats i EUs GreenDataNet prosjekt. For man tenkte opprinnelig på å sørge for trygg strømlevering til små datasentra eller IT-rom.

Men det ligger mange andre detaljer der også. For eksempel at du kan plugge Leafen din til hjemmet i perioder med ekstra høy strømpris, for å la bilen hjelpe til med å kutte forbrukstoppene. Det benyttes allerede i for eksempel Storbritannia.

Storskala
Men det ble samtidig fortalt om en storebror av systemet også.

Nissan og Eaton har tegnet en ti-års avtale med Amsterdams store ArenA – der Ajax spiller hjemmekamper. Her skal det kobles opp 280 Leaf-batterier som skal være det 55.000 seters anleggets back-up strømkilde for belysningen. Her snakker vi 4 Megawatt.

Det er allerede gitt at det ikke skal ta lang tid før Eaton og Nissan kan by på enda mer. Dagens Leaf har jo batterier på 30 kWh – det betyr at etter fem år kan de tilbys med nesten 25 kWh kapasitet.

Og dessuten må man ta med i regnestykket at andrehåndsverdien på Leaf kommer til å øke, nå som batteriene plutselig har fått et mye lengre liv.

Powered by Labrador CMS