Plast og stylter – Fyr Løs!

Nå kommer Mercedes også med en cross-modell. Plast rundt hjulbuene og litt høyere over havet. All-Terrain heter den. Bygget på E-Klasse. Noe du lurer på? Fyr løs. Det skal vi også gjøre.

Publisert Sist oppdatert

Er det ikke nesten ti år siden nå, at VW begynte å kline på ekstra plast i kontrastfarge, omtrent der du finner hjulene, og løfte opphenget litt for å gi bilene friluftimage - og så døpe dem Cross.

Jeg vet ikke hvem det var som startet denne leken, men de som gjorde det skapte skole. Selv de mest femi modellene skal nå få et preg av bjørnejeger. Sist ut var Ford som har bygget en Active-versjon av nye Fiesta.

Tydeligere signaler på hvor hjulene befinner seg, rails på taket (de ser ikke mye brukbare ut) og et chassis som er hevet snaue 2 cm. Og dermed skal den visstnok gi deg lyst til å dra off-road.

Nå har jommen Mercedes-Benz også falt for fristelsen. Og ikke på en av de mer beskjedne modellene, men på selveste E-Klassen.

I morgen skal jeg i hvert fall til Østerrike og se nærmere på den. Det er masse jeg kommer til å spørre om, men det går først og fremst på markedet. Hvor mange er det, for eksempel, som syns uttapåklistret som dette er så tøft at det gir en bare-må-ha følelse.

Hvordan ser den lovlige veistrekningen ut der denne bilen vil ha overbevisende fortrinn i forhold til en vanlig luftfjæret 4x4 E-Klasse?

Jeg er jo så kynisk at jeg etterhånden begynner å lure på fortrinnene til 4x4 også jeg, i forhold til skikkelig elektronisk støttet bakhjulsdrift. Bortsett fra de tre ekstremdagene i året selvfølgelig. Siste gang i 2011!

Eller: hvor mange varianter tåler egentlig en produksjonslinje på en bilfabrikk i dag uten at det går ut over storserie-fordelen.

Slike ting.

Jeg er ikke veldig opptatt av hvordan den kjører – det er sikkert førsteklasses. Eller hvordan komforten er. Sikkert bra den også, og med slik karosserikontroll Mercedes etterhånden har opparbeidet, tror jeg ikke en centimeter (eller to) bedre bakkeklaring vil skape større grad av sjøsyke enn tidligere.

Nå skal det visstnok være lagt inn en chassis- eller transmisjons-finte eller to, for å gjøre den bedre egnet til «spontane avstikkere i terrenget» som den norske hjemmesiden til All-Terain så kokett innbyr til. Jeg skal nok finne ut av hva det er også.

Men hvis du har et spørsmål eller tre til norske eller tyske fagfolk som det kan virke jeg ikke har tenkt på, så send meg en mail, og du skal få svar.

Powered by Labrador CMS