Audi Traffic Light Information
Audi Traffic Light Information
Audi Traffic Light Information
Audi Traffic Light Information
Audi Traffic Light Information
Audi Traffic Light Information
Audi Traffic Light Information

Teller ned til grønt

Enkelte Audi-modeller er nå i stand til å kommunisere med lyskryss. Dermed blir det mer flyt over kjøringen, og forbruket synker.

Publisert Sist oppdatert

Det er snart tre år siden vi fortalte at Audi jobbet med å utvikle et slikt system, og nå er det virkelighet. Riktig nok bare i utvalgte modeller, og foreløpig kun i et fåtall byer, men det vil etter hvert endre seg.

Trafikklysinformasjon er ifølge Audi det første element i V2I-service (Vehicle-To-Infrastructure) fra en bilprodusent. Hvis man på forhånd vet når lyset skifter fra rødt til grønt, kan man kjøre mykere og unngå harde oppbremsinger.

Pionerarbeid
Audi hevder å være første bilmerke som kobler et kjøretøy til byens infrastruktur gjennom V2I – noe som blir en nødvendighet de autonome biler etter hvert vil dominere trafikken.

Las Vegas er første by ut, og Audi har installert systemet i A4 og Q7 produsert siden juni 2016 for USA.

– For første gang utveksler våre biler data med trafikal infrastruktur i sanntid. Vi øker energieffektiviteten når vi kobler Audi-modeller til smarte byer, sier Andreas Reich, leder av Electronics Pre-Development hos Audi AG.

– Fremtidige V2I-tjenester kommer og vil gjøre bilen til en interaktiv mobilenhet. I enden av utviklingskjeden venter autonome biler.

Samarbeid
I USA kommuniserer trafikale myndigheter trafikklysdata til Audis prosjektpartner, Traffic Technology Services (TTS). Her behandles dataene før de overføres til bilens infotainment-system.

Den første frukten av V2I-integrasjon er komponenten Time-to-Green som sørger for å informere sjåføren via Audis virtuelle cockpit eller head-up display om han vil nå neste lyskryss på grønt i lovlig hastighet.

Hvis så ikke er tilfelle kommer en klokke til syne som teller ned il neste grønne lys. Dermed kan føreren lette trykket på gasspedalen og cruise rolig mot krysset.

Lovende resultater
Pilotprosjekter i Europa har vist at førere som benytter et slikt system kjører mer forutsigelig – noe som påvirker trafikkflyten positivt.

– I våre tester falt antall biler som måtte stoppe helt opp på rødt lys med rundt 20 prosent. Det sparer føreren for tid, men gir også bonus i form av cirka 15 prosent redusert forbruk, sier Michael Zweck, prosjektleder for Audi Traffic Light Information.

Utviklingen Audi gjør her vil på sikt også komme andre merker til gode. Traffic Light Information kan i fremtiden kobles opp mot bilens navigasjonsanlegg. Det kan spare drivstoff gjennom mykere kjøring og optimal lading av batteriene i hybrider.

Til Europa
Audi samarbeider med flere store byer i USA, men har også til hensikt å implementere systemet i Europa. Pilotprosjekt har pågått i Berlin, Ingolstadt, Garmisch-Partenkorchen og Verona. Bare i Berlin er 700 lyskryss i indre by tilkoblet nettverket.

En utfordring er at det ikke eksisterer internasjonale standarder for trafikal infrastruktur i Europa, siden systemene er utviklet lokalt og desentralt.

– Vi jobber med å harmonisere dataene vi mottar, og når det er på gjort kan vi tilby Traffic Light Information også i Europa, sier Zweck.

Powered by Labrador CMS