img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
76 bilder i galleri
Mercedes med mild terrengbil
PRØVEKJØRT: Den enkleste form for hybrid heter «mild hybrid». Nå er Mercedes endelig på plass med sin milde terrengbil – All-Terrain – nesten 20 år etter sin nærmeste konkurrent.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det var i 1999 Audi tok sin A6 Avant Quattro, la på noe svart plast rundt hjulbuene, sørget for at luftfjæringen var veldig justerbar, og kalte den Allroad.

Men de hadde til gjengjeld lært av svenskene. For da Volvo lagde sin V70 av den norskeste Volvoen som finnes, gamle 850, gjorde de noe tilsvarende, AWD, løftet den noen cm, kladdet på litt tøff, svart plast og døpte den CrossCountry.

Kjempesuksess.

Bare i Norge solgte den 17.000 eksemplarer.

Men historien, bakover, stopper ikke der – som en av våre lesere med god husk minner meg på:

«Matra Simca Rancho var vel muligens førstemann ut med stylter og svart hardplast…?»

Jeg tror jeg er helt enig med deg, Jan H. Petersen. Selv om der er vi vel inne på noe såpass høyt at i dag ville vi kalt den en SUV.

Anti SUV
Og nå nærmer vi oss, for det er nettopp det den nye Mercedes-Benz All-Terrain ikke er. «Det er mange mennesker som ikke vil ha en SUV», forklarte Ulrich Zillmann da jeg spurte om hvorfor de nå endelig hadde oppdaget denne etterhånden ganske banale oppskriften.

«Dels fordi de syns den er i største laget, dels fordi den bruker mer drivstoff på grunn av frontarealet, og den gir vel kanskje også et mindre dynamisk inntrykk».

Zillmann sto (eller står – E-Klasse-familien er langt fra komplett ennå) i spissen for E-Klasse utviklingen, og forteller at denne nye modellen dukket opp ganske sent i planleggingen.

Den har kodenavn S213, akkurat som den vanlige stasjonsvognen, og selv om det åpenbart er lagt ned masse arbeid i denne utgaven, la ikke Zillmann skjul på at dette var et eksperiment.

Et spennende eksperiment, men han hadde for eksempel ikke peiling på hvordan miksen ville bli mellom denne og den vanlige stasjonsvognen.

En av fire
I Norge er den åpenbart meget mindre av et eksperiment, neste år får vi 400 slike modeller - av totalt 1600 E-klasser. Dette tyder på at selv om feltet er helt nytt for importøren, er han ganske sikker på at denne modellen vil plugge ett viktig hull.

Og foreløpig er denne pluggen ganske beskjeden. Motorutvalget er i første omgang begrenset til 220d-varianten. 2 liter og 194 hk. Men vi kjørte også en sekssylindret diesel, 350 heter vel den, da bilen ble presentert oppe i en alp eller tre i Østerrike. 

Tro nå ikke at dette er en prøvekjøring, men det er åpenbart, det kunne man høre, at den lille motoren jobbet vesentlig hardere enn den store.

At det samtidig var merkbar dekkstøy fra 19-tommers Pirellier kan tyde i retning av at importøren kanskje skal se på dekkutrustningen her hjemme, og at de mest følsomme av dere skal vente til motorprogrammet vokser litt oppover.

Avantgarde
Men resten av pakka er konstant for alle modellene. Avantgarde-line er standard for interiøret, men med et vesentlig tillegg. I stedet for hel ved, eller imitasjoner derav, finnes det en versjon der de ganske store flatene er erstattet av børstet aluminium.

Da begynner vi plutselig å få et hi-tech interiør som kler resten av innholdet – 4Matic og 9G-Tronic og Air Body Control og Dynamic Select og hva det heter alt sammen. Sammen med et av de Helly Hansen-liknende stoffene, som ikke en gang forsøker å antyde død ku, begynner vi å ane antydningen av en ny interiør-tankegang.

Jeg hadde store problemer med å få Carsten Ertelt med på den tankegangen, men vi var i hvert fall enige om at med det blå stemningslyset på innsiden, hadde vi fjernet oss litt fra misforstått engelsk herreklubb.

(saken fortsetter)

Nærmere naturen
Jeg gratulerte ham også med en av de lekreste fintene på hele bilen – en som man kanskje ikke uten videre legger merke til. Han hadde nemlig tegnet om pedalene. Ikke slik at du merket noe når du betjente dem, men så du på dem fikk du med en gang en skikkelig møkkete-gummistøvel-assosiasjon.

Og det er jo nettopp det som er mye av denne bilens rasjonale: du skal få en eim av granbar og gjerne også et leirbål, når du ser den. Det oppfattede inntrykket skal hete: litt tøffere og litt mer aktiv-livsstil enn den vanlige stasjonsvognen.

Mercedes hadde stukket ut en løype opp og ned den østerrikske siden av en delvis snø- og isdekt Passo di Rombo-vei.  En strålende rute som er et glimrende alternativ til Brenner når du skal ned til Italia – eller hjem igjen. Med et fantastisk nytt motorsykkelmuseum også, forresten, men mer om det en annen gang.

Akkurat den turen, kjørt i kolonne med folk fra litt mer snø-averse geografier, viste bare det vi visste fra før, at de elektroniske støttesystemene hos Mercedes virker.

Off-road
Men det var også lagt opp en skogsløype der de virkelige spesialitetene til All-Terrain skulle demonstreres på riktig alvor. 

Bilen er altså i utgangspunktet 29 mm høyere enn en vanlig stasjonsvogn. Men med den lille dynamiske kontroll-bryteren, der du tidligere har hatt valget mellom fem kjøreprogram, mister du Sport + men får til gjengjeld et nytt: All-Terrain. (Du finner det igjen i GLE forresten).

En ting er at bilen heves ytterligere 20 mm, som du kjører med i hastigheter inntil 35 km/t. Det merker du egentlig ikke der du sitter, men du ser det på displayet som har fått en helt annen tegnefilmkarakter enn før.

Der følger du absolutt alt som skjer med fjærer og tyngdepunkt og rattvinkler, og det dukker opp en rekke indikatorer som forteller at du fremdeles har langt igjen før du tipper eller velter eller drukner.

Presterer
Du har forresten også individuelle muligheter. Via en egen kontrollknott kan du velge mellom tre forskjellige høydesettinger, fra null til 35 mm. Det betyr bakkeklaring fra 121 til 156 mm, og ifølge de som virkelig tok ruten gjennom skauen, skal jeg bare tørke av meg det hånlige Stassjonsvogn-på-stylter-fliret.

«Dette hadde ikke gått med en vanlig stasjonsvogn» insisterte folk jeg stoler på. 

Det skal bli gøy å prøve en annen gang, når det ikke er så dårlig tid til flyet. Imens får jeg hygge meg med en video-snutt som egentlig ikke viser noe annet enn at Mercedes også syns det er morsomt å presentere rampete kjøring nå og da.

Importøren åpner for salg av bilen i januar. Da skal også prisen være klar, men jeg kan ikke tenke meg at den vil ende langt på nordsiden av 700 K. Og det kommer som sagt 400 av dem i 2017.

Om noen av de siste kommer med sekseren, aner jeg heller ikke. Og det kan jeg derfor ikke svare dere på, alle dere som lurte på motoriseringene.

Spørsmålene
Ca. 90 % av dere som sendte med meg spørsmål nedover lurte også på om denne versjonen ville komme som plug-in hybrid. Svaret fra Zillmann var klart: «det foreligger det ingen planer om».

Svaret fra meg er like klart: «det er jo ingen grunn til at det ikke skulle komme dersom etterspørselen er der». (Akkurat som det ikke er noen grunn til at det ikke også skal komme flere motorer).

Hans Vidar lurte på om den opplevdes annerledes enn den vanlige E-Klassen. Rødmende må jeg tilstå at både på grunn av hjulene og på grunn av høyden over havet burde jeg kunne svare ja, men så god er jeg ikke at jeg etter et par hundre kilometer ikke veldig krevende kjøring kan avsi en eneste kvalifisert antydning av karakter til bilen. Den var en E-Klasse!

Og Rune lurer på om den kommer med AMG-styling etter hvert. Igjen: «ingen planer». Men igjen (fra min side) – hvorfor ikke?  Der er det jo penger å tjene for leverandøren.

Og til sist: en taxieier fra den mer dramatiske delen av Norge, Alta-kanten, som lurer på om denne kommer med Taxi-pakke. Og her er det importøren som svarer: Noe om at «interessen fra privat-kunder har vært overveldende, så vi har ingen planere om det». Akkurat der tror jeg de har en ivrig taxikunde enten de vil eller ei.

Fakta Mercedes-Benz All-Terrain E 220 d

Motor:

1950 ccm. R4.

Effekt:

194 hk/143 kW v 3800 o/min

Moment:

400 Nm v 1600-3800 o/min

L/B/H:

4947/1861/1497 (+35) mm.

Akselavstand:

2939 mm.

Bakkeklaring:

121-156 mm.

Egenvekt:

1920 kg.

Totalvekt:

2.590 kg.

Bagasjerom:

670 l.

0-100 km/t:

8,0 sek.

Toppfart:

231 km/t.

Forbruk:

0,50-0,56 l/mil.

CO2:

137-139 g/km.

Pris:

ikke fastlagt

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: