Jaguar XE
Jaguar XE
Jaguar XE
Jaguar XE
Jaguar XE
Jaguar XE
Jaguar XE
Jaguar XE

Strålende dager på jobben - del 2

Noen dager på jobben er artigere enn andre. Særlig når dagene kan tilbringes i Alfa Romeo Giulia og Jaguar XE.

Publisert Sist oppdatert

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabaseJeg er mer forbeholden. I daglig trafikk flyter Jaguaren godt og er såpass mye bedre støydempet enn Giulia, at det oppveier for dieselmotorens ulemper.

Dessuten liker jeg å ha 450 Nm til disposisjon selv om det skjer over et begrenset turtall.

Med unntak av litt rusk ved lave turtall, fungerer Jaguarens åttetrinns ZF-automatgirkasse perfekt, skifter silkemykt på landevei og lynkjapt i manuelt modus. Akkurat girkassen med den litt sære posisjonsvelgeren som forsvinner ned i mellomakseltunnelen når motoren slås av, er en viktig del av Jaguarens DNA.

Italiensk DNA
– Alfaen har virkelig skarpe kjøreegenskaper på landevei. Jeg kjenner lettheten, fastheten og presisjonen igjen fra GTV og 156. Framoverlent kjøreopplevelse kler den manuelle girkassen, kommer det fra GTV-eieren.

Jaguar XE og Alfa Giulia er uten tvil konkurrenter i klassen hvor Audi A4, BMWs 3-serie og Mercedes C-klasse regjerer. De er omtrent like store, ikke veldig ulikt priset, begge bygget rundt føreren og trekker på bakhjulene.

Du bør sitte så lavt som mulig i begge bilene. Det gir helt klart best kjørestilling, men stjeler såpass mye av beinplassen bak at jeg ikke får plass til mine middels lange bein der bak. Ei heller får jeg med hodet, så selv om begge måler drøyt 4,6 meter fra støtfanger til støtfanger, teller form mer enn funksjon.

Så la det være klart med en gang: Verken Jaguar XE eller Alfa Giulia krysser tungt av i familierubrikken. Men for å dekke slike behov fins jo utmerkede biler som eksempelvis Skoda Octavia.

Jålete
– Disse bilene ER jålete, men litt på hver sin måte. Jeg mener XE har en avslappet eleganse og appellerer til de som vil flagge suksess, men synes Audi og BMW blir for mainstream. Velger du Alfaen, er du litt tøffere, mer stilsikker, godt over middels bilinteressert og setter enda større pris på akkurat de egenskapene Alfa er kjent for, kommer det fra kollega Bjørkelo.

Vi er enige om at på transportetappene, på alle de veiene som utgjør hverdagen for de fleste, vinner Jaguaren. Ikke minst fordi den er klart best å sitte i og oppleves mer som klassebil.

– Når man kjører på motorvei og kjeder seg, er det lett å irritere seg over alt som ikke er helt topp i Alfa, ikke minst de flate og korte setene det er lett å skli ut av når svingene kommer tett på, påpeker Bjørkelo.

Ja, hvem glemte å bestille seter uten elektrisk vinkeljustering, og hvem krysset av for Alfarøde bremsecalipere i en Monzarød bil når caliprene kan leveres i gult eller svart?

Til gjengjeld har italieneren innstillingsminne på setene, blindsonevarsling, elektrisk innfellbare speil, ordentlig keyless og startknapp på rattet(!) for å minne om at man kjører Alfa og ikke noe annet.

Ford-tiden
Også i Jaguaren er det ting å ergre seg over, som at helt elementære førerstøttesystemer som blindsonevarsling ikke er i standardpakken, og at skjermgrafikken midt på instrumentbordet ser ut som en overlevning fra Ford-tiden.

At ingen av bilene var utstyrt med aktiv kjørefelthjelp velger jeg å skrive på uteglemt-kontoen.

Ytelsene i form av akselerasjon, både til 100 og ved forbikjøringsakselerasjon, ga oss omtrent identiske tall på de to. Bremselengde på 22,2 meter fra 80 km/t til 0 km/t viser bare at både Alfa og Jaguar har dimensjonert bremsene til bilenes ytelser.

Helt til slutt et par ord om forbruk. Vi var naturligvis milevist unna oppgitte tallverdier. Det bør du også være om du velger en av testbilene. Gjør du ikke det, har du ikke forstått hva som bor i XE og Giulia – og har egentlig valgt feil.

LES VIDERE:


- Del 1

- Konklusjon

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS