Generasjonsskiftet
Generasjonsskiftet
Generasjonsskiftet
Generasjonsskiftet
Generasjonsskiftet
Generasjonsskiftet
Generasjonsskiftet
Generasjonsskiftet

Generasjonsskiftet - del 2

Volvo V90 har mye å leve opp til. Derfor tok vi først med oss V70, bilen V90 erstatter, og deretter en V70-eier for hans syn på den nye modellen.

Publisert Sist oppdatert

- Del 1

Hva med hund?
Så fort jeg har plassert V90-en etter kommando fra fotografen løper de to kollegaene rundt og bak V90-en. En av de klassiske Volvo-styrkene skal undersøkes: Bagasjerommet. Volvo-stasjonsvogner har jo på mange måter blitt definert av sine evner til å laste mange og mye.

- Du vet, alle Volvo-eiere har noe til felles. De har hund, sier Nick litt generaliserende.

Den skrånende bakluka på V90-en bekymrer ham litt.

- Det funker ikke her. De store hundene får ikke plass her inne.

Faktum er at de to bilene har omtrent like stort bagasjerom målt i liter, men den rette bakluka på V70-en gjør noe med pakkemulighetene.

Jeg er spent på hvordan Volvo-entusiastene kommer til å reagere når de ser hvordan V90 fungerer i praksis. Det er i hvert fall ikke tvil om at det var en del murring i kommentarfeltene på diverse diskusjonsforum og internettsider da V90 ble presentert, nettopp på grunn av utformingen på bakluka.

Sikkerhet først
Foto-oppdraget er over, og vi vender snuten ned mot byen igjen. V90-ens Pilot Assist har jeg fått testet litt allerede, og i mine øyne er det utstyr jeg ikke ville vært foruten. Selvkjørende biler kommer, og jeg ønsker de velkommen. Volvo har kommet langt på vei, men systemet avslører også at det er lenge igjen før jeg tør sitte i en bil uten verken ratt eller pedaler.

En ting er at man må ta i rattet etter femten sekunder – det er bare en bestemt begrensning i programvaren – men så fort veimarkeringene blir dårlig, eller svingene for krappe, sliter V90-en med å henge med.

Vi er ikke helt på lese-avis-mens-bilen-kjører-nivå enda (og ja, jeg innser den bitende ironien i å lese avis, mens fremtidens teknologi gjør jobben min …), dessverre. Dette er derimot ikke Volvo alene om, og et nylig annonsert tettere samarbeid med Autoliv vil sikkert åpne for mange nye muligheter i neste generasjon Volvo.

- Volvo er vel fortsatt langt fremme på sikkerhet, spør Martin.

Vi kan vel trygt si at de er det. Volvos visjon av at ingen skal omkomme i en ny Volvo i 2020 står fortsatt sentralt, og foruten Pilot Assist brukes sensorer og kameraer til å, så langt det lar seg gjøre, forhindre kollisjoner. Selv i lav fart.

360-graders parkeringskamera fascinerer begge de to karene i forsetene, og er kanskje markedets beste. Hele den store hovedskjermen brukes til kameraet, og oppløsning og lysstyrke er strålende. Parkeringsassistenten er også veldig praktisk, og sammenlignet med tidlige utgaver av assistenten fungerer det nå i relativt trange luker.

Om bagasjerommet vil få Volvo-fansen til å heve øyenbrynet, vil i det minste alle sikkerhetsfunksjonene roe nervene igjen.

Et steg opp
Tilbake i byen spør jeg Martin hvordan han vil oppsummere opplevelsen med V90.

- Jeg liker den. Det er klart – den er jo helt ny, men det er definitivt et steg opp for Volvo, sier han.

Mange mener at V70 er en nesten-premiumbil. Den prøver, men klarer det ikke helt. Jeg har alltid vært uenig. Materialvalg, utstyr og kjøreopplevelsen i V70 har definitivt vært premium.

Men om noen skulle være i tvil når det gjelder V90, blir jeg virkelig overrasket. Dette er svenskene på sitt beste, og for oss som ikke har råd til 90-serien kan vi glede oss over at S, V og XC90 baner vei for hvordan alle Volvoer skal fremstå de kommende årene.

Det gleder vi oss til, men først og fremst applauderer vi V90. Selv V70-mannen ble overbevist.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS