Verdien av abstrakt

Hvordan måler man verdien av noe som ikke finnes? Det dukker stadig opp beregninger av antatt merkevareverdi, beregnet på forskjellig vis. Her er en ny. Toyota på topp. Subaru og Ferrari øker mest.

Publisert

Forrige gang vi gjenga en oversikt over merkevareverdier hentet vi dem fra noe som heter BrandZ, utgitt av Millward Brown Optimor.

Ut av den kunne vi lese oss til at det var fem bilmerker som hadde så høy merkevareverdi at de kom med på listen over verdens 100 mest verdifulle.

Denne listen forteller nemlig om alle merkevarer, og den gang hadde Google gått forbi Apple, mens Microsoft hadde kommet seg frem fra syvende og lå rett i ryggen på IBM.

Toyota hadde klart å erobre en 23. plass, rett foran BMW. Videre på denne listen fulgte Mercedes-Benz, Ford og Nissan som nr. 90.

Nå kommer det en ren bilmerke-oversikt fra noe som heter Brand Finance.

De vurderer en rekke elementer, som investeringer i marked, hvor fornøyde de ansatte er, hvilken kjennskap publikum har til merket, og mange andre elementer.

Ut fra det bygger de et markedsstyrke-inntrykk som de igjen bruker for å avgjøre hvor stor del av totalomsetningen som markedsstyrken står ansvarlig for.

Det er mange som tror på sånt. Og det er en viss korrelasjon med BrandZ-listen her.

På de seks første plassene til Brand Finance finner vi nemlig Toyota, BMW, Mercedes-Benz, men så kommer Volkswagen foran Nissan og Ford. Deretter følger for øvrig Honda, Audi, Porsche og Chevrolet.

Av disse har Toyota, BMW, Mercedes-Benz og Audi beholdt sine posisjoner fra i fjor. Volkswagen, Nissan og Porsche har flyttet seg oppover på stigen, mens Ford, Honda og Chevrolet har sunket.

En som virkelig er forfremmet er Subaru. Fra en 22. plass til nummer 13. Deres merkevareverdi er doblet, fra 4 til mer enn 8 milliarder dollar.

Ferrari imponerer også på denne listen, fra 19. til 15. plass og fra 4,4 til 6,1 milliarder.

Det har åpenbart ikke skadet at det nye regimet har opphevet eksklusivitets-tankegangen til Luca di Montezemolo. Han ville ha produksjons-maks på 7.000 biler, nå nærmer volumet seg 9.000.

Det sier litt om styrken at Lamborghini ikke er kommet lenger enn til 66. plass - så vidt fremgang fra fjorårets 71. Og at McLaren har ramlet fra 80. til 82. plass.

Litt pussig er det at Tesla ikke bedrer seg, de ligger fremdeles på en 31. plass (etter Harley Davidson), og hvordan Daihatsu har klart å klatre fra 46. til 33. på listen er også et lite mysterium. Merket eksisterer jo nesten ikke lenger.

Peugeot har fått en smell, fra 33. til 43. mens Fiat er nesten knockout: 13. plass i fjor, 49. nå. Opel på 27. plass har klatret, mens tvillingmerket Vauxhall må nøye seg med 69. plass.

Hvis du lurte: den siste på listen er Avtovaz – de som produserer Lada.

Powered by Labrador CMS