Citroën C-Aircross
Foto: Automedia©
Citroën C-Aircross
Foto: Automedia©
Citroën C-Aircross
Foto: Automedia©
Citroën C-Aircross
Foto: Automedia©
Citroën C-Aircross
Foto: Automedia©
Citroën C-Aircross
Foto: Automedia©
Citroën C-Aircross
Foto: Automedia©
Citroën C-Aircross
Foto: Automedia©
Citroën C-Aircross
Foto: Automedia©
Citroën C-Aircross
Foto: Automedia©
Citroën C-Aircross
Foto: Automedia©
Citroën C-Aircross Concept

Citroën C-Aircross Concept

Citroën i ny form

Da Citroën lanserte C3 Picasso i 2008 var kompakte flerbruksbiler i skuddet. Nå er det andre boller.

Publisert

Flerbruksbiler, eller MPV-er som de heter på engelsk, hadde sine glansdager rundt årtusenskiftet. På samme måte som mellomstore sedaner og stasjonsvogner, er de i stor grad erstattet av SUV-er i alle slags størrelser, samt biler i kompaktlassen.

Man kan nok si at de franske produsentene fant opp flerbruksbilen – Renault var vel først med sin Scenic, men siden kom modeller på løpende bånd i ulike formater også fra Citroën og Peugeot.

Selv om C3 Picasso fikk et ansiktsløft i 2012 er den snart moden for et generasjonsskifte. Her er en tidlig utgave knipset under testing, men vi får neppe se den på veien før i 2018.

Mens dagens C3 Picasso deler plattform med småbilene Citroën C3 og Peugeot 207, vil etterfølgeren benytte PSA-gruppens moderne PF1 plattform som skal benyttes i 2008 og den kommende Opel Crossland X.

Opel og PSA skal samarbeide om en serie kompakte SUV-modeller, og da er det en selvfølge at også Citroën er med på leken.

Vi ser av bildene at fronten henter inspirasjon fra nye C3 som i sin tur er inspirert av C4 Picasso.

Det kan virke som Citroën følger trenden og omdefinerer C3 Picasso fra MPV til SUV, slik søsterfirma Peugeot er i ferd med på sine nye modeller.

Vi har også fått et hint om en kompakt Citroën-SUV gjennom C-Aircross som skal vises i Genève om et par uker.

Uansett definisjon vil den ha forhjulsdrift som standard og eneste alternativ. PSA-gruppen har et stort utvalg moderne bensin- og dieselmotorer som kan benyttes i bilen, de er blant de flinkeste produsentene i kampen mot høye CO2-utslipp.

Men de bør rimelig snart komme opp med ladbare alternativer om de skal være med inn i fremtiden – et tett samarbeid med Opel kan være nyttig i så måte.

Powered by Labrador CMS