-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Langt mellom ADACs brukbare
Den tyske bileierklubben ADAC har sett seg om etter familievennlige biler til under 35.000 euro og med det de kaller alternativ drivlinje. Dem var det langt mellom – de fant bare 15! Kun halvparten selges i Norge.
ADAC stilte altså krav til pris, og den måtte ha en drivlinje som var noe helt annet enn 100 % fossil.
Dessuten skulle den score et minimum på det som ADAC kaller «familievennlighet» som har med små detaljer som klem-sikring av elektriske ruter, barnelås på bakdørene, airbag-av bryter foran, men som også har med for eksempel bagasjeromvolum å gjøre.
Dessuten krever de akseptabel adgang til baksetet når man skal inn og feste barnesetet.
Nå skulle man kanskje tro at et så kresent utvalg som 15 biler var klare til levering i Norge også.
Men nei! At en av dem heter Seat er en ting. Mer vesentlig er det at 8 av dem er drevet av gass. Dem må du lete lenge etter i norske prislister.
Det er med to elbiler i dette utvalget, men ADAC skriver at den 125 km korte rekkevidden til Nissan e-NV200 selvfølgelig setter grenser. E-Golfen er litt bedre, merker de seg, men for det første er den meget dyrere og for det andre har den det minste bagasjerommet i dette utvalget.
Fiat Doblò Kombi, VW Caddy 2.0 EcoFuel og Opel Combo Combi får masse skryt, men jeg tror du skal jobbe lenge med din lokale forhandler før han går med på å skaffe deg en som går på naturgass.
Av de tre hybridene er det Toyota Prius+ som får mest applaus – ikke minst fordi den er stor nok til å dra på både tre barn og masse bagasje. Men de sier klart at den høye prisen ikke er spesielt familievennlig.
Du finner ADACs liste her, sortert etter deres «familie» kriterier, med den beste øverst. Kutt bort «alternativ» kravet slik vi erstatter gass med bensin, så har vi plutselig en liste som er relevant for Norge også.
Selv om prisforholdene innbyrdes selvfølgelig blir helt annerledes her hjemme på grunn av incitamenter som ikke finnes andre steder.