Euro-vekst for de alternative

Det som defineres som alternative drivkilder i Europa inkluderer også gass (NGV og LPG) og E85. Men også alt med antydninger av strøm. Denne gruppen økte så man merket det i Europa første kvartal: opp 38 % til 213.000 biler.

Publisert Sist oppdatert

Det som er litt morsomt er at på tross av at de ikke noen Elbil-forening, gikk Frankrike forbi oss når det gjelder de batterielektriske. Der ble det registrert 7.402 slike i første kvartal, mens vi nøyde oss med 6.982. Riktignok 500 flere enn i samme kvartal i fjor – men Frankrike økte med nesten 1.500!

På neste plass kommer Tyskland med 5.060, som er mer enn en dobling, og Storbritannia som endte på 4.600.

Hele området, EU pluss EFTA gikk ut av kvartalet med ca. 32.500 batterielektriske. Det samme kvartalet i fjor endte på ca. 23.500 – det vil si en økning på godt over 37 % det også. Der detter Norge med andre ord utenfor, hos oss var økningen bare på 8,7 %.

Når det gjelder plug-in hybrider ligger vi imidlertid bedre an. Der var økningen i hele regionen på nesten 21 % - fra 23.000 til nesten 28.000. Mens Norge noterte seg for en pluss på 77 %.

Med 5.607 biler endte vi på andreplass på denne rankingen, bare slått av Storbritannia på 6.730. Men de hadde til gjengjeld gått tilbake fra 7.440 i fjor. Dermed blir vi ganske ledere etter annet kvartal – hvor er Norsk Hybridbil-forening?

Forresten – Tyskland endte på 5.264 og økte med mer enn 50 %. Det er kanskje litt tidlig å selge akkurat DET skinnet?

Dette betyr at vi fikk biler som var pluggbare i et antall av noe over 62.000 i første kvartal, opp fra 49.000.

Hybridene er fremdeles den største gruppen, med 118.000 enheter. Der var det «bare» 74.000 i fjor.

Norge har økt bra der også, med 48 % selv om det er mer enn 10 prosentenheter under resten av Europa. Antallet er altså ikke imponerende: 5.424. Fem-seks land er mer alternative enn oss på dette feltet.

Og når det gjelder noe på gass er vi helt i kjelleren. Én eneste bil så langt i år, i et felt som totalt teller 55.000 biler – og økende.

Så når vi summerer er det faktisk – tro det eller ei – mange som er progressive enn oss. Alle disse gruppene utgjorde nesten 19.000 enheter hos oss i første kvartal. Det var 29,5 % opp. Mens resten av Europa altså har økt med 38 %.

På den andre siden, lille Norge har tross alt avtatt nesten 8 % av hele Europa-kaken. Ikke så dårlig allikevel.

Alt dette har vi selvfølgelig fra ACEA, takorganisasjonen for europeiske bilprodusenter. Du finner hele statistikken her – dessverre uten angivelse av bilmerker.

Powered by Labrador CMS