-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Porsches konsept-favoritter
Det er like greit at Porsche gjør det. Velger ut sine egne favoritter. For de har vel mye større kunnskap om slikt enn det for eksempel jeg har.
Jeg har alltid ment at for å få en god anmeldelse av en bok, bør man la forfatteren selv anmelde den. Når den er i trykken vil han alltid vite hva det er som er galt med den, men også hva som er veldig bra.
Problemet er selvfølgelig at han aldri vil være ærlig. Akkurat som bildesignere. Jeg har helt sluttet å spørre dem om hva de ville gjort annerledes nå som de ser den nye skapningen sin på veien. De svarer aldri sant.
Så vet jeg heller ikke hvilken agenda Porsche hadde da de satte opp en liste over sine fem favoritter blant konseptene og presenterte dem slik som her.
For eksempel skjønner jeg ikke hvorfor de bruker Cayenne Cabriolet som et eksempel. Er det for å fortelle Range Rover at dette har Porsche allerede gjort og meldt seg ut av, eller er det for å fortelle oss at de var jommen tidligere ute enn Evoque Cabrio – eller hva?
Men jeg godtar selvfølgelig at de har valgt som de har gjort.
754 T7 er nok for eksempel obligatorisk – det var jo den som sa fra at nå var 356 snart død og at man var på vei inn i en helt ny tidsregning. Men om noen den gang kunne tenke seg at konseptet, som altså ble 911, skulle vare helt fra 1959 til i dag – og enda lenger – tviler jeg på.
989-konseptet er også spennende. Porsche har mer enn en gang tenkt på fire dører, og denne kom jo 20 år før Panamera. V-åtteren fra 928 og designdetaljer som absolutt leder mot både 993 og 996.
Cayenne-konseptet fra helt tilbake til 2002 har jeg derimot litt mer problemer med, og den utrolige Targa-klumpen bak skjønner jeg ikke noe av. Ikke kan dette være noe forstudium til den endelige Cayenne heller, for den kom vel i 2002? Samtidig som denne.
918 Spyder er derimot ja takk, og den kom da også ut i virkeligheten – meget tett opp til dette konseptet. Profilen og prestasjonene ble overhodet ikke dempet da de gjorde produksjonsutgave av konseptet – heldigvis.
Og kanskje er hele denne presentasjonen satt sammen for at vi skal ta en god titt på det femte konseptet, og så forsøke å finne ut hvordan produksjonsversjonen skal bli.
For ingen er i tvil om at Mission E fra Frankfurt for nesten to år siden, kommer til å bli virkelig – i en eller annen form.
Mer enn 660 hester fordelt på de fire hjulene, med plass til fire personer og rekkevidde fra Trondheim til Brønnøysund – spennende nok. Men hvis det også blir noe som likner denne, blir det enda mer spennende.
På den annen side, kanskje jeg allikevel skulle sette opp en liste over mine fem Porsche-konsept favoritter? Jeg kan umiddelbart tenke på tre som ikke er med her...