-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nå kommer VW Up GTI
GTI-navnet er nærmest hellig. Da er vel en liten hyllest til den opprinnelige Golf GTI på sin plass – i form av en Up GTI?
Året er 1975. På et bakrom i Wolfsburg sitter noen raske hoder og tenker at den snertne, nye modellen til VW kan være grunnlag for en morobil.
Kvelder og helger brukes til prosjektet, men resultatet skulle forandre hatchbackene for alltid.
Modellen? VW Golf.
Resultatet? Golf GTI.
Nå – 42 år senere (hvorfor kunne ikke denne komme for to år siden ..?) – kommer en slags spirituell oppfølger: Up GTI.
Det vil si, foreløpig er dette kun en konseptmodell, men tidlig neste år vil den faktisk komme i salg.
Og ja, VW påstår at bilen heter «up! GTI», men det blir for tøysete.
Der originalen kunne skilte med 110 hestekrefter, har den nye 115. Såpass oppgradering må til for å matche at vekten har økt fra 810 til 997 kilo på disse 42 årene.
Det virker til og med som om Volkswagen unnskylder seg for den relativt høye vekten på Up-en. Som de selv skriver i pressemeldingen om GTI-konseptet: «997 kg (betydelig bruk av høyfast stål og flere kollisjonsputer)».
«Flere kollisjonsputer»? Original-Golfen har jo ingen, så det skal jo ikke mye til …
Ytelser? Originalen gjorde 0-100 på 9,0 sekunder – den nye Up GTI gjør det på 8,8 sekunder.
Enkelte trekk er et slags «must» på en VW GTI. Rød stripe i grillen er naturligvis på plass, her er det faktisk rød stripe på bakluka også.
Viktig er også rutemønstrede setetrekk og små GTI-emblemer rundt forbi.
Jeg er ikke helt sikker på om den overdesignede grillen er i ur-Golfens ånd, men jeg digger de nye felgene som fyller hjulhusene skikkelig. Hekken er heldigvis forfriskende fri for fjas, og et enkelt, rundt rør klarer sikkert lage litt god-låt fra den lille 1-literen under panseret.
Det hjelper også at bilen er senket med 15 mm sammenlignet med en vanlig Up.
GTI-konseptet er bygget på den ryddige tredørs-varianten av Up, men en femdørs-variant vil bli tilgjengelig når bilen kommer på markedet.
Apropos det; markedslanseringen skal ifølge VW være i begynnelsen av neste år – vi håper det er så tidlig som mulig – og konseptet er bygget i anledning det store VW-treffet ved Wörthersee, som finner sted 24. til 27. mai.
Under 1000 kilo, 115 hestekrefter og kompakte dimensjoner:
Kanskje har vi en ny hot-hatch-konge på gang?