BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei
BMW Art Car # 18 by Cao Fei

BMWs attende

Det er vanskelig å si om de er kunst eller kunstige. Ideen om kunstbilen, den første fra 1975, var original. Og BMW er åpenbart helt overbevist om at konseptet slett ikke har gått ut på dato.

Publisert Sist oppdatert

Nå er BMWs attende kunstbil presentert. Av en kinesisk kunstner som ikke engang var født da den første kunstbilen var skapt. Og fra en nasjon som slett ikke var hovedfokusområdet for BMW da denne ideen tok av for alvor.

Sjekk ut: BMW Art Cars på Norgesbesøk

Det hele startet med at Hervé Poulain, suksessrik kunstauksjonsdriver og gallerist med racing-interesse, ba sin gode venn Alexander Calder å bruke en 3.0 CSL som lerret. Bilen ble fin den, og Hervé kjørte den på Le Mans i 1975.

De vant ikke, men det var ikke tvil om hvem som ble publikums favoritt. Og kunsthandler Poulain hadde funnet en ny måte å publisere sine kunstnere på.

Det er kjempenavn som står på listen over kunstnere som har ofret seg for disse bilene – også etter at BMW tok over hele showet selv. Du krangler liksom ikke med deres kulturengasjement når 19 (det var en dobbel-akt) av verdens ledende, levende kunstnere har signert en av bilene deres.

Den forrige var Jeff Koons.

Og nå er det altså kinesiske Cao Fei som er blitt bilkultur-gissel.

Surrealisme
Jeg liker henne, hun har noen skikkelig gode referanser til surrealismen som man skulle tro en som ikke var 40 ennå kanskje ikke hadde fattet. Og hun er god på dokumentasjon, og hun er spesielt god på virvar. Jeg har riktignok bare sett henne på Tate og to steder i Paris, men – ja takk – gjerne mer.

Men kanskje ikke mere bil. Teksten som følger bildene forteller om refleksjon på tusenvis av år med spirituelt intellektuelt liv, om alle endringene nå inn mot det tredje årtusen, om fargerike lyspartikler i AR som du som tilskuer får via en spesiell app («BMW Art Car #18) og det hele på en M6 GT3 racer som skal ut og kjøre i Macau til høsten.

Cay Fei har selvfølgelig tatt del i noen av BMWs racing-aktiviteter før hun dro i gang dette prosjektet.

På tide
At en kinesisk kunstner er valgt denne gangen er jommen på tide. Selv hadde jeg ønsket meg et banalt valg som Ai Weiwei, for han er ganske uforutsigbar også – med mengder av uforskammet humor.

Men hvem er jeg? Jeg kan ikke krangle med en BMW Art Car Jury som består av sjefer for Guggenheim og Tate og Berlin Biennalen og Serpentine og Whitney – de vet sikkert hva de gjør.

Og det er klart at de også har en forståelse for at BMWs fabrikk i Tiexi også er kjent som «kunst-fabrikken», og for at BMWs helt nye Brand Experience Center i Shanghai er et viktig kulturinnslag som på harmonisk vis kombinerer BMWs identitet med viktige kinesiske elementer.

Men selv begynner jeg (og det vet jeg: også Poulin) å lure på om det virkelig ikke går an å finne på noe nytt. En bil som en presentasjonsplattform for visuell kunst er mer enn 50 år gammel nå.

Hallo. Skjerpings.

Powered by Labrador CMS