img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Ny Ford Fiesta – flott småbil i ny innpakking
Fords nye Fiesta er så morsom å kjøre og samtidig så komfortabel og stappet med utstyr at jeg umiddelbart utroper den til beste småbil jeg noen gang har kjørt. Men fordi den ikke er ladbar eller hybrid kan den neppe bli salgsvinner i Norge.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Fords nye Fiesta bærer i seg alt som skal til for fortsatt å være en storselger i Europa. I Norge er det likevel ikke nok. Her må biler som vil opp og fram også være ladbare, eller i det minste hybride.

Annerledeslandet
Småbilklassens sammensetning i Norge sammenliknet med resten av Europa understreker Norge som annerledeslandet. Vinneren i Norge, hybride Toyota Yaris, er nummer 18 i Europa, mens nummer to, Renault Zoe, ikke er å finne på analyseselskapet JATOs Europa-liste.

Det er her Fiesta skal inn og slåss. Siden Europe hverken etterspør hybrider eller elbiler, så tar ikke Ford seg bryet – og ikke minst kostnadene – med å lage slike varianter av Fiesta.

Det de derimot har gjort på den nye plattformen er å ta fram en småbil som er så morsom og presis på veien at man skulle tro den var ment som en sportsbil. Samtidig byr Fiesta på komfort du først finner i langt større biler.

Intens konkurranse
Dette har selvfølgelig Ford gjort fordi småbilklassen ikke bare er den nest viktigste bilklassen i Europa etter SUV-ene, men også en klasse med knallhard konkurranse. Fem av de seks mest kjøpte bilene befinner seg her, og Fiesta må knive en intens kamp om oppmerksomhet med ny VW Polo, storselger Renault Clio, Opels Corsa og Peugeot 208.

Utstyrsvariantene er mange, og motorprogrammet tilstrekkelig og bygd rundt den tresylindrede bensin en-literen med 100, 125 eller 140 hk effekt. Siden effekt fra 2017 ikke lenger fordelsbeskattes i Norge, er prisspranget fra 100 hk til 125 hk bare 6000 kroner og fra 125 hk til 140 hk 9000 kroner. I tillegg finnes en prisleder med 1,1 liter/85 hk og på toppen et par dieselvarianter med 85/120 hestekrefter.

Selv om småbiler med dieselmotor knapt selges i Norge (de utgjør så langt i år bare 0,8 prosent av nye registreringer), står dieselbilene generelt fortsatt for nær 50 prosent av bilsalget i Europa.

Går for bensinmotor
Mange vet at jeg normalt er glad i dieselmotorenes moment og fleksibilitet, men i forhold til Fiesta mener jeg ikke det. Her velger jeg Fords prisbelønte, tresylindrede Ecoboost-bensinmotor, og du har sikkert allerede gjettet at jeg går den største motoren. I hvert fall om bilen skal brukes til annet enn urban småkjøring.

Denne motoren oppleves råsprek i en såpass liten og lett bil (vekt under 1100 kilo), den har bunndrag ikke langt unna den minste dieselmotoren og støyer dessuten mindre.

Forleden formiddag la jeg bak meg 250 kilometer på flotte, nord-spanske landeveier, og kjøreturen kunne gjerne vært dobbelt så lang. Så gøy hadde jeg det bak rattet.

Ford, som for tiden kjemper i motvind i Norge, har store ambisjoner med nye Fiesta når den lanseres om en måneds tid.

Store forventninger
– Vi venter oss veldig mye av ny Fiesta. Den skal inn på pallplass, kommer det spontant og høyt fra produktsjef Tone Nysted.

De første månedene kommer Fiesta i utgavene Trend og Titanium, utpå høsten utvides modellprogrammet med ST-line og Vignale, sistnevnte som toppmodell. Først neste år står sportsvarianten ST og den litt røffere Active klar.

Fiesta prisstarter på 187.000 kroner. Det er et par år siden siden Fiesta kunne leveres med 65 hk og kostet 160.000 kroner. I oppkjøret til ny modell er billigvariantene fjernet fordi knapt noen kjøpte dem. I vår kjappe gjennomgang av konkurrentprisene prises nye Fiesta ganske gjennomsnittlig.

Automatgir
Styrken til klasseleder Toyota Yaris har ikke bare vært hybridteknologien, men at den inkluderer automatgir. Ford har bestemt seg for å matche dette tilbudet i Norge og gjør det ved å subsidiere automatgirkassen gjennom at avgiftstillegget på 21.328 kroner er mer enn pristillegget til kunde på 20.000 kroner.

Fiesta bygges både med tre- og fem dører, men i Norge er det liten tradisjon for å velge tredørs med mindre det sportslige er viktigere enn funksjonalitet.

Jeg går for fem dører og Titanium utstyrspakke med tillegg av blindsonevarsling, det smarte dørbeskyttelsessystemet (pluss 700 kroner), varme i ratt/varme i frontrute (pluss 2500 kroner) og ryggekamera (pluss 4500 kroner til og med Titanium, 2500 kroner på Vignale). Jeg mener alt dette burde vært standard i Norge.

Alternativt går jeg for Vignale med mer påkostet interiør og annerledes grill.

Ny og bedre skjerm
Jeg har tidligere kritisert Ford for dårlige infotainmentskjermer og rotete menystyring. Dette er ryddet opp i ved at funksjoner og informasjon befinner seg på en ny og frittstående berøringsskjerm midt på dashbordet. Standard skjerm er på 6,5 tommer, mens en på 8 tommer koster ekstra.

Selv om Fiesta er blitt sju centimeter lengre, er den fortsatt med utvendig lengde på 4,04 meter en småbil med begrenset plass i baksetet og ikke mer enn tilstrekkelig bagasjeplass i et bagasjerom med regulerbar gulvhøyde.

Ikke god lyd og tilhengerfeste
Ford har nå engasjert danske Bang & Olufsen-divisjonen B&O Play til å besørge den beste lyden i bilen. Fint det, men husk at om du har behov for tilhengerfeste på bilen så må du velge bort både den beste lyden og det flotte sol/glasstaket. Å få til begge delene ble for dyrt for Ford.

Ford hevder at ingen andre småbiler leveres med så mye «storbilutstyr» som Fiesta. Vel, bare se deg rundt og du vil oppdage at Nissans nye Micra samt kommende VW Polo befinner seg på tilsvarende nivå.

Ford Fiesta er et strålende eksempel på at den knallharde konkurransen, tillagt kravene fra testorganisasjonen Euro NCAP for å oppnå fem stjerner, fører til at du som forbruker får mer og sikrere bil for pengene.

Ford Fiesta Titanium 125 hk bensin

Mål LxBxH:

404/174/148 cm

Akselavstand:

249 cm

Motor:

998 ccm, R3 turbobensin

Effekt:

92 kW/125 hk

Drivlinje:

6M/Forhjulsdrift

Moment:

170 Nm

0-100 km/t:

9,9 sek

Toppfart:

195 km/t

Oppgitt forbruk:

0,43 l/mil

CO2

98 g/km

Maks tilhengervekt:

1000 kg

Pris:

230.000

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: