Zarooq SandRacer
Zarooq SandRacer
Zarooq SandRacer
Zarooq SandRacer
Zarooq SandRacer
Zarooq SandRacer
Zarooq SandRacer
Zarooq SandRacer
Zarooq SandRacer

Ørken-racer fra Gulfen

De dukker stadig opp – Superbiler du aldri har hørt om (og kanskje aldri vil høre om igjen). Men denne har en egen twist: den går fort på sand.

Publisert Sist oppdatert

De få som opplevde Lewis Hamiltons merkelige taktikk, med å sinke hele følget så andre kunne passere Nico Rosberg, og dermed sikre at Hamilton – ikke Rosberg – ble verdensmester (det lyktes jo ikke da), fikk også ta del i en litt annerledes førpremiere.

Noen ingen hadde hørt om før, Zarooq Motors, viste nemlig prototypen på noe de kalte SandRacer. Ikke akkurat likt de flate flakene som dukker opp alle steder, og som åpenbart først og fremst er tenkt for lek på bane.

Denne er nok like dramatisk, med masse spill i karosseriet, og skarpe kanter og åpninger for luft ut og inn, men den er høy, og først og fremst forteller karosseriet at her er det seriøse hjul den står på.

Dimensjonene har jeg ikke (verken på dekk eller bil – det eneste jeg vet i denne avdelingen er at den veier ca. 1200 kg) men det er åpenbart at dekkene er schvære - se på bildene av bilen i profil.

Men dersom du syns den ser ut som en skikkelig off-roader er det et skinn her som bedrar. Den har riktignok 6,2-liters V-åtteren plassert rett foran bakakselen, men det er også bare den delen av bilen som drives.

Altså ikke noe firehjulsdrift her.

Poenget er kanskje at her skal man kunne få maks. sladd i sanden?

Et skikkelig bur gjør det åpenbart at folkene bak denne Dubai-konstruerte bilen ikke ser bort fra at det kan gå litt for fort her og der. Det er lett å slå rundt i ørkenen.

Selvfølgelig er det bare plass til to her, men det er til gjengjeld sørget veldig godt for fører og passasjer. Zarooq har hentet hjelp fra vulgær-luksus-produsentene Mansory for å få det skikkelige preget på interiøret.

Karosseriet, i karbonfiber hele veien, er forresten bygget i Belgia, og det finnes også andre røtter til tradisjonelle adresser i Europa. Monaco og omegn blir nevnt både i forbindelse med salg og produksjon.

Zarooq Motors presiserer at her er det også skikkelige bane-egenskaper selv om toppfarten bare en 220 km/t, men med to høyde-settinger for opphengningen høres det ut som kjapp-i-sand er mer nærliggende. Samtidig som den skal være en meget brukbar hverdagsbil.

Men med en pris som starter på 450.000 dollar, og et opplag på 35 eksemplarer, er det vel ikke akkurat hverdagsbruk vi skal se frem mot?

Powered by Labrador CMS