40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1
Nico HULKENBERG, Jean-Pierre JABOUILLE og Jolyon PALMER
40 år med Renault Formel 1
Nico HULKENBERG, Jean-Pierre JABOUILLE og Jolyon PALMER
40 år med Renault Formel 1
Nico HULKENBERG, Jean-Pierre JABOUILLE og Jolyon PALMER
40 år med Renault Formel 1
Jean-Pierre JABOUILLE i RS01
40 år med Renault Formel 1
Jean-Pierre JABOUILLE
40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1
Alain Prost
40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1
Jean-Pierre JABOUILLE
40 år med Renault Formel 1
Jean-Pierre JABOUILLE
40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

40 år med Renault Formel 1

Renaults te-kanne

Dette er en av de bedre Formel 1-ideene: Renault feirer 40-års jubileet for turbo-pioner-innsatsen med en spesialversjon av den revolusjonerende RS01-raceren. I form av en te-kanne!

Publisert Sist oppdatert

Har du virkelig peiling på bilhistorie har du kanskje hørt om «Den flygende Te-kannen». En Stanley Steamer fra 1906 som ble utstyrt med et meget spesielt karosseri. Båt-fasong var det nærmeste man kom strømlinjer den gang.

Den var en suksess, kjørte fortere enn noe noensinne hadde gjort: 127 mph en kald januardag for 111 år siden. Nesten 205 km/t. Gammel rekord ble slått med nesten 35 km/t!

Og det med damp.

Jeg vet ikke helt hvor damp-delen er når Renault velger å feire deres pioner-turbo innsats med noe så husholdningsrelatert som en te-kanne.

Kanskje fordi begge har en slags overboost-ventil som kan plystre muntert når det presteres litt i meste laget.

Saken er i hvert fall at Renault vil feire at det er 40 år siden de forsiktig stakk tåen uti den pytten som da var Formel 1.

Alle kjørte 3-litere. Det hadde ikke Renault råd til, så de gikk for alternativet: 1,5-litere med kompressor. Renaults kompressor var en turbo og motoren en forminsket versjon av noe de hentet fra sportsvognene.

Gul, Svart og litt hvitt – de syntes på banen, men ikke på podiet. Debuten var Silverstone 1977 – omtrent på dagen 40 år siden i dag – og gjorde seg mest bemerket ved å passere pit’en med et langt slør hvit røyk etter seg.

Motortrøbbel heter det.

«Yellow Tea-pot» skrek Ken Tyrrell, teameier, (hans to biler måtte også bryte!) og navnet ble sittende.

Turbo ble betraktet som en dårlig spøk, men med Jabouilles seier i Dijon 1979, da het bilen RS10, var dette noe alle måtte ta på alvor – og turbo-alderen tok for alvor av. Aldri har vi hatt mektigere motorer (nordafor 1300 hester for kvalifisering!) enn den gang.

Men så har altså Renaults designere grepet fatt i jubileums-tanken og designet en te-kanne som så ganske åpenbart er inspirert av racing – så jeg går gjerne med på at det er RS01 som har stått modell.

Grafikken, formen – og ikke minst fargene er spot on. Potta skal males med den samme lakken som benyttes på dagens RS17-biler.

Den blir dessverre ikke for alle og enhver, ikke på grunn av prisen, for den blir på ikke urimelige 120 euro. Men på grunn av opplaget. Av en eller annen grunn blir det begrenset til 40 eksemplarer.

Og før du ser på årets resultatliste og spør hånlig om Renault har noe å feire så husk: de åpnet for turbo-alderen og på veien tok de med seg 12 konstruktør-VM, 11 fører-VM,. 170 seire fordelt på 24 førere og 481 turer på podiet.

Og, heldigvis, de gir seg ikke.

Jeg lurer på hva de skal finne på til 50-årsjubileet. En hybrid baguette-bake-automat med KERS?

Powered by Labrador CMS