Mercedes-Benz A-Klasse
Datamanipulasjon: Automedia©
Mercedes-Benz A-Klasse
Datamanipulasjon: Automedia©
Mercedes-Benz GLE
Datamanipulasjon: Automedia©
Mercedes-Benz CLS
Datamanipulasjon: Automedia©
Mercedes-Benz C-Klasse All Terrain
Datamanipulasjon: Automedia©
Mercedes-AMG 4-seter
Datamanipulasjon: Automedia©
Mercedes-AMG Project One
Datamanipulasjon: Automedia©

Nye Mercedes-modeller

Mercedes har flere nye modeller og generasjonsskifter på gang i årene fremover. Her får du noen smakebiter på hva som er i vente.

Publisert Sist oppdatert

Viktigste modell når det kommer til volum er nok neste generasjon A-Klasse. Dagens modell fra 2012 tikker mot slutten, så den som er på jakt etter et godt tilbud bør følge med i tiden fremover.

Vi har servert spionbilder og omtalt ganske detaljert etterfølgeren med kodenavn W177 for over et år siden, men vi får neppe se den i produksjonsdrakt før i 2018. Vi har imidlertid bilder som kan vise seg å stemme bra med virkeligheten.

Basert på illustrasjonene Automedia har manipulert frem ser vi at neste generasjon A-Klasse følger en tilsvarende oppskrift som dagens modell med hensyn til utforming, men den får en noe lengre akselavstand som grunnlag for et mer romslig interiør og større dører.

Blant ankepunktene mot dagens modell har vært manglende plass og trang tilgang til baksetet, samt et begrenset bagasjerom. Dette har selvsagt designerne tatt hensyn til ved utforming av etterfølgeren.

Eldre enn navnet tilsier
GLE er en relativt ny betegnelse hos Mercedes, men modellen trekker på årene og skal snart fornyes. Da dagens GLE ble lansert i 2015 var den jo rett og slett en ML som fikk et lite ansiktsløft og ny betegnelse, men om et års tid er etterfølgeren klar.

Modellen har begrenset volum i Norge – hittil i år er det ifølge OFV registrert 174 nye ML, omtrent på samme nivå som i 2016.

Men når vi titter bak tallene ser vi at 153 av bilene har hybrid drivlinje, og det er jo ikke rart når bilen med samlet effekt på 442 hester er rimeligste medlem i familien.

Avgiftsvinnere
For mens en GLE 500e Plug-in har en veiledende pris på 799.900, koster V8-modellen uten «e» i navnet og med tilsvarende antall hester 542.000 kroner mer. Det er med andre ord viktig for salget i Norge at etterfølgeren snarest mulig kommer i hybrid utgave.

Vi ser samme forhold når det gjelder de typiske konkurrentene. BMW X5 er registrert i et antall av 800 hvorav 691 plug-in, Audi Q7 totalt 711 hvorav 672 hybride, 1209 har valgt Volvo XC90, hvorav 1105 hybride.

Flere kan komme
En annen modell som snart skal gjennom et generasjonsskifte er CLS som du kan lese flere detaljer om i vår tidligere omtale i forbindelse med spionbilder.

Hvis Mercedes er fornøyd med ekstrasalget som genereres av E-Klasse All Terrain er det nok gode muligheter for at de lager en tilsvarende variant på C-Klassen.

Mange har gått og ventet på supersportsbilen med kodenavn Project One fra AMG, som vi foreløpig bare har fått vage antydninger om. Vi loves mer konkret å forholde oss til etter bilutstillingen i Frankfurt om et par uker.

Det skal nok mye til at Mercedes-AMG lanserer to nye sportsbiler samtidig, men firedørs utgaven av GT er heller ikke langt unna realisering – den sto jo som konsept i Genève og vi har sett spionbilder knipset på Nordsløyfa.

Jeg er sikker på at vi uansett får se mange spennende nyheter fra Frankfurt i midten av september.

Powered by Labrador CMS