Nye kollisjonstester

EuroNCAP har frigjort kollisjonstester for ni nye biler. Majoriteten får toppscore, og én kunne enkelt ha oppnådd det.

Publisert Sist oppdatert

La oss starte med modellene som scorer nok til å oppnå fem stjerner: Mazda CX-5, Renault Koleos, Jeep Compass, Ford Fiesta, Opel Grandland X og Mercedes C-Klasse Cabriolet.

EuroNCAP har imidlertid noen innsigelser når det gjelder Jeep Compass som kommer dårlig ut i sidekollisjon. Den får så vidt poeng nok til å redde stjernene, men befinner seg i en sone der faren for livstruende skader er relativt høy.

En annen bil i grensesonen er Mercedes C-Klasse Cabriolet. Der dekker sidekollisjonsputen et så begrenset område at en dukke som skal tilsvare en tiåring kan slå hodet oppi rammen til taket.

– Vi pusher på for å få produsentene til å installere nytt sikkerhetsutstyr, og AEB er i dag standard i de aller fleste biler. Men vi må ikke glemme at utstyr som har vært en selvfølge i mange år, også skal fungere optimalt, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i EuroNCAP.

Opel Ampera-e oppnår bare fire stjerner, og årsaken er så enkel som at den mangler påminnelse om setebelter for baksetene. Nye Insignia har heller ikke det i sin basisutførelse. EuroNCAP omtaler dette som et tilbakeskritt og en stor skuffelse.

Kia Rio og Picanto er testet både i basisutgave og med sikkerhetspakke. Begge oppnår tre stjerner uten tilbehør, mens Rio får fem stjerner og Picanto fire når pakken er installert.

Se alle detaljene hos EuroNCAP

Powered by Labrador CMS