-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nye kollisjonstester
EuroNCAP har frigjort kollisjonstester for ni nye biler. Majoriteten får toppscore, og én kunne enkelt ha oppnådd det.
La oss starte med modellene som scorer nok til å oppnå fem stjerner: Mazda CX-5, Renault Koleos, Jeep Compass, Ford Fiesta, Opel Grandland X og Mercedes C-Klasse Cabriolet.
EuroNCAP har imidlertid noen innsigelser når det gjelder Jeep Compass som kommer dårlig ut i sidekollisjon. Den får så vidt poeng nok til å redde stjernene, men befinner seg i en sone der faren for livstruende skader er relativt høy.
En annen bil i grensesonen er Mercedes C-Klasse Cabriolet. Der dekker sidekollisjonsputen et så begrenset område at en dukke som skal tilsvare en tiåring kan slå hodet oppi rammen til taket.
– Vi pusher på for å få produsentene til å installere nytt sikkerhetsutstyr, og AEB er i dag standard i de aller fleste biler. Men vi må ikke glemme at utstyr som har vært en selvfølge i mange år, også skal fungere optimalt, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i EuroNCAP.
Opel Ampera-e oppnår bare fire stjerner, og årsaken er så enkel som at den mangler påminnelse om setebelter for baksetene. Nye Insignia har heller ikke det i sin basisutførelse. EuroNCAP omtaler dette som et tilbakeskritt og en stor skuffelse.
Kia Rio og Picanto er testet både i basisutgave og med sikkerhetspakke. Begge oppnår tre stjerner uten tilbehør, mens Rio får fem stjerner og Picanto fire når pakken er installert.
Se alle detaljene hos EuroNCAP