Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04

Audi viser sin første Formel E-bil

Audi presenterte onsdag kveld sin aller første fullelektriske racerbil. Med e-tron FE04 understreker Audi at fremtiden er elektrisk.

Publisert Sist oppdatert

– Etter nesten 40 år med suksess innen motorsport på høyeste nivå blir Audi nå første tyske bilprodusent som konkurrerer i Formel E for å teste og utvikle ny teknologi for vanlige biler, sa Peter Martens, styremedlem i Audi AG med ansvar for teknisk utvikling da han avduket den nye bilen i ettermiddag.

– Vår første Formel-bil fronter vår nye produktoffensiv som starter med e-tron SUV-en i 2018.

Selv om Audi rekker å være første tyske produsent i Formel E, blir de ikke den siste. Så vel BMW som Mercedes og Porsche har også meldt sin ankomst, men de kommer først fra 2019-sesongen (som trolig starter sent 2018).

Les også: Formel E får stjernestatus

Under nylig avholdte IAA i Frankfurt annonserte Audi at de skal ha over 20 elektrifiserte biler på programmet innen 2025, inkludert ladbare hybrider og rene elbiler.

SUV-en Audi e-tron lanseres for massemarkedet neste år og vil i likhet med våre øvrige modeller utvikles med kunnskap generert fra Audis satsing på motorsport. Dreiningen mot elektriske mesterskap er naturlig i takt med den tunge satsingen på den elektriske drivlinjen, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef for Audi i Norge.

Denne sesongens verdensmester i Formel E, Lucas di Grassi, skal sammen med Daniel Abt kjøre for Audis fabrikkteam kommende sesong som starter i Hong Kong andre desember. Daniel er tredje generasjon Abt som har jobbet tett med Audi i en årrekke.

Teamet skal ledes av ikke ukjente Allan McNish, tidligere Formel 1-fører og flere ganger Le Mans-vinner og en av de mest joviale racerførere jeg har hatt gleden av å møte.

Ingeniørene bak Audi e-tron FE04 har rettet sitt fokus mot å designe en så effektiv motor som mulig. For kraftoverføringen til hjulene tar Team Audi Sport ABT Schaeffler i bruk en høyeffektiv girkasse med bare ett gir i 2017/2018-sesongen.

For første gang i karrieren kan di Grassi ta fatt på en sesong med startnummer 1 på bilen, som regjerende mester. Med på laget får han talentet Daniel Abt (24) som får nummer 66 på sin bil.

Abt og di Grassi har allerede vist seg som en slagkraftig duo i Formel E-sirkuset. I løpet av de 33 gjennomførte løpene har de oppnådd seks seire og 24 pallplasseringer totalt.

Powered by Labrador CMS