-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Styrer med PS4-kontroll
Nissans tilknytning til PlayStation gjennom spillet GranTurismo har vært tett i mange år. Nå har de kjørt en full-størrelse GT-R rundt Silverstone med en PlayStation 4-kontroller.
Visste du at grafikken til telemetrien i en Nissan GT-R er utviklet av Polyphony – selskapet bak den vanvittige TV-spillsuksessen Gran Turismo?
Vel, det er bare en av flere måter Nissan og GranTurismo har samarbeidet. I mange år har Nissan drevet sitt GT Academy, som skal bringe gamerne ut av sofaen og ut på en ekte racerbane.
Tanken er enkel: Er du skikkelig god i Gran Turismo på PlayStation, har du kanskje det som kreves for å kjøre ekte bil på ekte bane også.
Første fører som tok dette steget var spanske Lucas Ordóñez i 2008. Etter å ha tatt steget inn i Nissans motorsport-program har 32-åringen to pallplasser i LMP2-klassen på Le Mans, og flere fulle sesonger i GT-klassen.
Linken mellom Nissan og Gran Turismo inneholder også muligheten til å kjøre GT-R på bane med kamera og datalogger, for så å kunne laste inn resultatet i Gran Turismo. Der kan man se bremsepunkter og linjevalg, og faktisk «kjøre mot seg selv» i spillet.
Det er så nærme en ordentlig kjøresimulator man kommer.
Og nå tar Nissan det et steg lengre. Nå har de nemlig kjørt Nissan GT-R på Silverstone-banen ved hjelp av en PlayStation-kontroller.
Ja, en full-størrelse, ekte GT-R – rundt en full-størrelse, ekte bane.
Hvordan i alle dager fikk de til det?
Bilen som i radiostyrt form fikk navnet GT-R /C ble utstyrt med fire roboter, som hver tar seg av styring, gass, brems og gir.
PlayStation-kontrolleren, eller DualShock 4 på Sony-språk, ble håndtert av Jann Mardenborough, som i 2011 vant GT Academy.
Mardenborough satt i et helikopter over banen for å få fullt fugleperspektiv av banen, og ved hjelp av Vbox-loggeutstyr i bilen hadde han sanntidsinformasjon om bilens hastighet til enhver tid.
Rundetiden rundt banen ble på det raskeste 1:17:47, med en gjennomsnittshastighet på 122 kilometer i timen. På det raskeste var Mardenborough oppe i 210 kilometer i timen.
Normaltiden rundt den 2638 meter lange nasjonal-banen på Silverstone er rundt 1:11:00.
Kanskje er dette en middelvei mellom dagens racing-serier og fremtidens roboracing?