Toyota og Lexus rammes av avgiftsendringer

I statsbudsjettforslaget til bilavgifter for 2018 reduseres fordelen med hybrid motorteknologi. Fordi ni av ti nye Toyotaer og nesten alle Lexus er hybride, rammes de to merkene spesielt hardt. En RAV4 hybrid får drøyt 20.000 kroner i avgiftspåslag.

Publisert Sist oppdatert

– Regjeringen begår et stort feilgrep når de fratar høyteknologiske hybridbiler, som kjører elektrisk halvparten av tiden uten behov for ladekabel, vektfradraget for miljøteknologi, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til BilNytt.no

Tar bort vektfordel
Til nå har hybridene blitt kompensert i engangsavgiften for økt vekt knyttet til bilens elkomponenter. Dette har igjen ført til at Toyotas hybridandel av bilsalget har krøpet jevnt oppover for hver ny modell Toyota har hybridisert slik at mer enn 90 prosent av alle nye personbiler Toyota nå selger i Norge er hybride.

Når denne fordelen forsvinner, øker engangsavgiften. Eksempelvis får en populær variant av landets mest kjøpte SUV, RAV4, et avgiftspåslag på 21.500 kroner, mens eksempelvis volummodellene til konkurrenten VW Tiguan bare avgiftsøker med 2000 kroner.

Men alt er slett ikke like svart for bilmerker med hybride modeller.

Smått og rimelig
Eksempelvis slipper Toyota Yaris, landets klart mest kjøpte småbil med en firedel av salgsvolumet i småbilklassen, unna med 1800 kroner i avgiftsøkning. Selv om dette er mer enn dobbelt så mye som avgiften øker på konkurrenten VW Polo, vil Volkswagen fortsatt i sum komme til å betale mer enn dobbelt så mye i engangsavgift for å få skilter på en ny Polo som Toyota skal betale for Yaris fra 2018 dersom bilavgiftselementene i statsbudsjettet ikke endres under budsjettbehandlingen.

Selv om Toyota C-HR avgiftsøker med nær 20 prosent, vil avgiften fortsatt være 44.000 kroner lavere enn samme bil med konvensjonell bensinmotor.

Med unntak av elbilen, Tesla Model X, rammes Lexus særlig hardt av avgiftsjusteringene ved å pålegges fra 20.000 til 30.000 kroner i ekstra engangsavgift. Luksusbilen LS 600h pålegges rundt 37.000 kroner mer i avgift.

Uinteressant med hybrid
Det nye avgiftsforslaget gjør det helt uinteressant å kjøpe hybrid Kia Niro. Ved at den hybride modellen avgiftsøkes med 9061 kroner, nærmest elimineres prisforskjellen til ladehybride Niro.

Det samme gjelder også for halvbroren Hyundai Ioniq. Ioniq selges både som hybrid, ladehybrid og elektrisk, så heretter vil det være de to sistnevnte som er interessante for norske bilkjøpere.

På bildet ser du fire populære SUV-er. Toyota RAV4 (bak) er eneste som får et betydelig avgiftspåslag.

Sjekk vår avgiftskalkulator. Her finner du ny og gammel avgift på samtlige bilmodeller som selges i Norge.

Powered by Labrador CMS