-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Helt ny Century
Den ser kanskje ikke ny ut, men den er det. Siste generasjon Toyota Century markerer et farvel til den eneste japanske V12-motoren.
Toyota GZ går nå ut av produksjon. Nei, det er ingen obskur bilmodell. Obskur, ja – men GZ er faktisk en motor. Japans eneste serieproduserte nåværende V12-motor, faktisk, men fra og med neste år er GZ-motoren historie.
Nå lanserer nemlig Toyota den nye generasjonen Century, den eneste bilen hvor GZ-motoren ble brukt.
Ikke overraskende går Toyota nå for en hybrid-løsning i neste Century. Bensinmotoren er fortsatt fem liter stor, men antall sylindre kuttes til åtte.
Kast et blikk på bildene i artikkelen her, så vil du kanskje tenke at denne bilen ikke ser spesielt ny ut, og det er litt av poenget også. Century er nemlig en litt spesiell bil, ikke bare på grunn av V12-eren.
For det første sitter den i et sjikt over selv Lexus i Toyota-hierarkiet. Den selges kun i Japan, og kun fra utvalgte forhandlere.
Bilen er representasjonsbil for de øverste av de øverste i Japan, og dermed det mest luksuriøse du kan finne av biler fra landet.
Det er bare det, Japan har et litt annet forhold til ordet «luksus» enn kanskje deg og meg.
For eksempel: Stoffseter i en luksusbil?
Ja, setene er faktisk trukket med ull, fordi skinn «knirker for mye».
I en slik bil handler det naturligvis om baksetekomfort, og mange detaljer både oss europeere og japanere kan enes om er setemassasje, elektrisk justerbart baksete, bakseteunderholdning gjennom skjermer og 20 høyttalere.
De tidligere Century-modellene hadde passasjersete foran med rygg som kunne slås bakover for tilnærmet liggeposisjon for baksetepassasjeren. Det er nå byttet ut med et forsete som kan skyves ekstra langt frem, med fothviler elektrisk nedfellbar fra seteryggen.
Bak det konservative utseendet ligger det også litt teknologi til nytte for føreren. En rekke førerstøttesystemer, som autobrems, blindsonevarsling og automatisk lysstyring er på plass – og lyktene er «naturligvis» utstyrt med LED-matrise.
Den nye motoren i Century er løftet fra forrige generasjon Lexus LS600h, hvor den i samarbeid med det elektriske systemet yter 439 hestekrefter. Om Century også får såpass med krefter er usikkert, men det er naturlig å tro at Toyota skrur ned effekten litt på den Century.
Så er kanskje ikke Century den naturlige konkurrenten til S-Klasse, kanskje – men på mange måter er den mye, mye kulere.
Bare synd den V12-eren forsvant, da …