BMW til inntekt for innsamlingsaksjonen 2017
BMW til inntekt for innsamlingsaksjonen 2017
BMW til inntekt for innsamlingsaksjonen 2017
BMW til inntekt for innsamlingsaksjonen 2017
BMW til inntekt for innsamlingsaksjonen 2017

Pimpet BMW til TV-auksjonen

Blant alle auksjonsobjektene du kan by på i årets TV-auksjon blir nok denne BMW-en en av de virkelige stjernene.

Publisert Sist oppdatert

Det er egentlig en fantastisk historie: En mann som kom og ga bort en gammel bil, lærere og elever på Ås Videregående skole som heiv seg rundt og sammen med Fredric Aasbø, vår internasjonale drifting-stjerne, pimpet opp bilen til et prakteksemplar, med masse hjelp fra lokale fagkrefter.

Men historien er egentlig litt bedre enn det.

Mannen som har ansvar for elevene på karosseri på skolen, Espen Enerhaugen, gikk for mange år siden rundt og lurte på hva de kunne fylle den halvtomme tiden etter eksamen med. Så fikk han den glimrende ideen å pusse opp en bil og gi den bort til en lokal omsorgsbolig for at beboerne enklere kunne komme seg rundt.

Tilsvarende innsats har han og elevene og skolen gjort noen år nå, men nå var på en måte den gode ideen brukt opp.

Så banker det altså en mann på døra til Enerhaugen i sommer som har en velbrukt BMW 520 TD, 2002-modell, og lurte på om skolen ville ha den og om de kunne bruke den til noe.

Her overtar avdelingsleder på skolen, Tor-Gunnar Karterud:

- Det finnes vel ikke noe mer velegnet opplegg enn dette. 10 høymotiverte elever i privilegie-landet Norge som kan bruke undervisningen til å bygge opp et objekt som forhåpentlig kan hjelpe mange andre ungdommer til å få en utdannelse.

De tok kontakt med Fredric Aasbø. Han, bilene hans og skolen har hatt kontakt i snart 10 år nå, og Fredric var helt klar: Selv om han egentlig er Toyota-mann ville han være med på dette og hadde mange ideer til hvordan sluttresultatet skulle se ut.

Karterud ringte lokale forbindelser – ikke så få av dem har vært elever på skolen – og fikk PPG-lakk fra C. Christoffersen AS, Spesialfelger sørget for felgene men tok samtidig kontakt med Goodyear Norge som ga bort sommerdekksett, lys kom fra Simarud Electronic og Mekonomen har sørget for oljer og filtre som byttes før overleveringen.

Solheim Reklame heter de som har sørget for profilerings- og dekor-utstyr og Eriks Bildemontering stilte med nødvendige brukte deler for å få prosjektet komplett.

En fabelaktig innsats.

- Og det er verdt å legge merke til at alt dette kunne vi gjøre uten å gå på akkord med læreplanen i det hele tatt, avslutter Karterud.

Mens vi avslutter med å minne om at du kan by på bilen her. Og hvis du vil delta enda litt mer melder du deg som bøssebærer på blimed.no eller telefon 02025.

PS: Norges Bilbransjeforbund har lovet å matche bud opp til 30.000 kroner!

Powered by Labrador CMS