Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1
Autozam AZ-1

Sjelden og snart klassiker

Autozam AZ1 er kanskje noe å tenke på hvis du vil ha noe supereksklusivt, ikke veldig dyrt, og med alle muligheter til å bli en klassiker. Dørene alene burde garantere det.

Publisert Sist oppdatert

Jeg ble nylig minnet på en gammel favoritt – de midtmotoriserte sportsbilene RS/1 og RS/3 Suzuki første gang viste på Tokyo-utstillingen på midten av 80-tallet.

Via mange omveier ble den til en Mazda, men fremdeles designet og produsert av Suzuki (muligens hadde de sin egen versjon, men det husker jeg ikke).

Mazda-utgaven ble solgt gjennom en av Mazdas sære salgsorganisasjoner i Japan, Autozam, og biler het AZ1.

Man kan trygt regne med at det er en mikrobil – en i Kei-klassen – når det er snakk om slikt, og denne er også en av dem.

Tar ikkeno plass, har en lystig tresylindret fireventilers turbomotor, montert på tvers, som i sin tid ga noenogseksti hester.

Det som er viktig her er imidlertid at den gjerne dro 8.500 omdreininger. Fem trinn og bakhjulsdrift er også standard oppskrift. For ikke å snakke om bare ca. 700 kg.

Det som ikke er standard er utseendet som forteller om en bitte liten bil som gjerne ville vært en voksen superbil.

Se den bøyde fronten med DEN lave spoileren og de lyktene som ligger innfelt, Miura-like, i panseret.

Se de krympa Ferrari-luftinntakene langs sidene.

Se den enorme spoileren der bak. Og – ikke minst – se dørene som åpner seg som på en Mercedes 300 SL.

Publikum kunne få kjøpt den fra september 1992, men siden den fort ble oppfattet som altfor trang og altfor dyr, ble det ikke produsert flere enn 4.400 i løpet av et års produksjonsliv.

Sammenliknet med 28.000 Suzuki Cappuccinoer og 34.000 Honda Beat, er dette den absolutt mest eksklusive av disse praktfulle automobile villsporene.

Det morsomme er at selv 4.400 var for mye – Mazda ble sittende med mengder av dem etter at de offisielt avsluttet det mislykkede salget.

For å bli kvitt overliggerne bygde Mazda opp spesialversjoner helt frem til 1996 – da forsvant endelig den siste. Ekstremt modifisert: den endte med navnet Abarth Scorpion.

Men nå begynner de å dukke opp igjen, både i England og USA har jeg sett eksemplarer til salgs. En gøyal amerikansk nettauksjon som kaller seg Bring-A-Trailer har faktisk sin andre AZ-1 på plass innenfor en måneds tid.

Den første, som faktisk vant priser på Monterey Car Week, ble solgt for litt over 18.000 dollar med 101.000 km på klokka. Den som skal være solgt om et par dager har gjort nesten 150.000 og er i skrivende stund oppe i 16.000 dollar.

Alle du måtte kommer over er 1992-modeller, så du må vente enda fem år på at de blir veteraner. Men du kan sikkert jobbe en del med dem i ventetiden.

Powered by Labrador CMS