Det nærmer seg en million ladbare

Med 123.000 ladbare biler solgt i hele verden i september, er den gamle månedsrekorden gruset, og ting tyder på at 2017 ender med mer enn en million slike.

Publisert Sist oppdatert

Det er nettsteder som teller det meste her i verden, og akkurat denne oversikten over hvor mye som selges av batterielektriske og øvrige elektrifiserte personbiler har jeg hentet fra insideevs som sikkert har hentet tallene fra andre.

Blant annet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, for hvor ellers får man de norske reg-tallene fra?

Oversikten forteller i hvert fall at det i september ble solgt 122.860 plug-in biler i hele verden. Det er en fremgang på 55 % og har bragt totalen så langt i år opp i 766.000 enheter.

Det skal med andre ord ikke veldig meget til for at PH-innsatsen i år vil sørge for at salget sprenger en-million muren.

Ser vi på modellene, er det Tesla Model S som leder kappløpet så langt i år. Men det er hårfint – 39.515 biler mot 39.369 Toyota Prius. Og like bak ligger BAIC EC180 med 37.876.

Men nettstedet forteller at BAIC har god fart og at både Tesla og Toyota vil kunne havne i bakspeilet på kineseren ganske snart.

Så har vi Nissan Leaf på 36.311, men det er historier som forteller at den nye solgte hele 4.000 i debut-måneden oktober. Vi får se når samlestatistikken kommer.

Tesla Model X ligger på 33.415, Zhidou D2 EV noterer seg for 32.591 mens Renault ZOE endte på 24.216 så langt. Den er allikevel foran BMW i3 på 23.644.

BYD Song PHEV lå på 19.846 mens Chevrolet Volt, med sine 19.748, er i ferd med å forsvinne fra ti-på-topp listen – akkurat som Mitsubishi Outlander PHEV nettopp har gjort, skriver nettstedet.

De har slått sammen merkene også. 6.123 X-Modeller gjorde at Tesla ender på første så langt i år, med 73.227 biler. Nummer to er BYD, rett under 70.000, mens BMW endte på 66.000.

BAIC ligger på den lavere delen av 50-tallet, og så kommer Nissan, Toyota, Chevrolet og Zhidou fordelt fra 39.993 ned til 32.626. Renault tar niende med rett under 30.000, og Volkswagen ender på tiende med 28.000.

Neste gang får vi gå til, kanskje, ev-volumes for å se om det er noen god overensstemmelse mellom de forskjellige statistikkene.

Forbausende ofte er det det det nettopp ikke er.

Powered by Labrador CMS