-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Godkjenner momsfritak
EUs kontrollorgan ESA har gitt grønt lys til tre år med nullmoms og videreføring av andre elbilfordeler i Norge.
ESA godkjenner tre år med nullmoms på elbiler. Andre tiltak Norge har meldt inn for nullutslippsbiler godkjennes for seks år.
– EØS gjør det mulig for Norge å subsidiere elbiler for å verne miljøet. Men staten må passe på at den får miljø for hver krone, sier ESA-president Sven Erik Svedman.
ESA godkjente forrige periode med elbilfordeler fram til 31. desember 2017, og den nye støtteordningen trer i kraft fra nyttår.
Ifølge ESA utgjør nullmomsen alene 3,2 milliarder kroner i statsstøtte i året.
– I en situasjon med rask teknologisk utvikling som gjør elbilene både bedre og billigere, er det viktig å hindre en overkompensasjon som verken kommer markedet eller forbrukerne til gode, sier Svedman.
ESA setter derfor som forutsetning at Norge evaluerer nullmomsen etter to år.
Flere tiltak
Tiltakene som er godkjent for seks år, inkluderer blant annet fritak fra årsavgift og omregistreringsavgift for elbiler. Videre er det godkjent nullmoms og andre avgiftsfritak på hydrogenbiler i seks år.
På dette grunnlaget konkluderer ESA at den norske støtteordningen er forenlig med statsstøttereglene i EØS.