BMW : BMW leverer som lovet - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
BMW leverer som lovet
De hadde lovet 100.000 elektrifiserte biler i løpet av 2017. Målet er nådd, med uvanlig god hjelp fra Norge.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Ifølge BMW står de nå for ti prosent av det globale salget av elektrifiserte biler, og da teller selvsagt de ladbare hybridene med. BMW er blant få merker som har ladbare utgaver av nesten alle modellrekker, og de hevder å ha rundt 200.000 elektrifiserte biler på veien.

Elbilen i3 omtales også som en suksess – den er det solgt over 90.000 av siden starten i 2013.

Med våre 5,5 millioner innbyggere er Norge som en mygg å regne i den globale bilindustrien, man fleiper gjerne med at en stor bilfabrikk kan dekke det norske årsbehovet i løpet av noen timer.

Men når de gjelder elektrifisering blir vi ofte utpekt som et mønsterland. Det skyldes selvsagt alle de fordeler myndighetene har gitt elbiler. Og som nå har fått grønt lys til å videreføres

Så også hos BMW som gir oss følgende fakta:

  • Nærmere 10 prosent av alle nye elektrifiserte BMW-er og Minier i 2017, registrert på verdensbasis, er norske.
  • Av de 200.000 elektrifiserte bilene BMW Group har levert siden 2013, har Norge bidratt med rundt 10 prosent.
  • I dag ruller det nå mer enn 13.000 BMW i3 på norske veier. Over 4600 har blitt registrert i år.
  • 2017 blir nok et rekordår for BMW i3, med 22 prosent høyere registrering enn i forrige rekordår i 2016.
  • I Norge er 70 prosent av alle registrerte BMW-er hittil i 2017 elektrifiserte.
  • For Mini er tallet 50 prosent. Andelen vil øke betraktelig når den første helelektriske Mini lanseres i 2019. 

I 2025 skal BMW Group tilby 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 vil være helelektriske.

Les flere detaljer i saken Fremtiden er elektrisk

Fra 2021 vil den femte generasjonen av den elektriske drivlinje- og batteri-teknikken være tilgjengelig på markedet. Modulene skal være skalerbare, slik at hver nye bilmodell kan utstyres med hvilken som helst drivlinje. 

For å feire lyssatte BMW administrasjonsbygningen sin slik at det ikke skulle se ut som fire sylindre, men som fire batterier. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: