-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
BMW leverer som lovet
De hadde lovet 100.000 elektrifiserte biler i løpet av 2017. Målet er nådd, med uvanlig god hjelp fra Norge.
Ifølge BMW står de nå for ti prosent av det globale salget av elektrifiserte biler, og da teller selvsagt de ladbare hybridene med. BMW er blant få merker som har ladbare utgaver av nesten alle modellrekker, og de hevder å ha rundt 200.000 elektrifiserte biler på veien.
Elbilen i3 omtales også som en suksess – den er det solgt over 90.000 av siden starten i 2013.
Med våre 5,5 millioner innbyggere er Norge som en mygg å regne i den globale bilindustrien, man fleiper gjerne med at en stor bilfabrikk kan dekke det norske årsbehovet i løpet av noen timer.
Men når de gjelder elektrifisering blir vi ofte utpekt som et mønsterland. Det skyldes selvsagt alle de fordeler myndighetene har gitt elbiler. Og som nå har fått grønt lys til å videreføres.
Så også hos BMW som gir oss følgende fakta:
- Nærmere 10 prosent av alle nye elektrifiserte BMW-er og Minier i 2017, registrert på verdensbasis, er norske.
- Av de 200.000 elektrifiserte bilene BMW Group har levert siden 2013, har Norge bidratt med rundt 10 prosent.
- I dag ruller det nå mer enn 13.000 BMW i3 på norske veier. Over 4600 har blitt registrert i år.
- 2017 blir nok et rekordår for BMW i3, med 22 prosent høyere registrering enn i forrige rekordår i 2016.
- I Norge er 70 prosent av alle registrerte BMW-er hittil i 2017 elektrifiserte.
- For Mini er tallet 50 prosent. Andelen vil øke betraktelig når den første helelektriske Mini lanseres i 2019.
I 2025 skal BMW Group tilby 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 vil være helelektriske.
Les flere detaljer i saken Fremtiden er elektrisk
Fra 2021 vil den femte generasjonen av den elektriske drivlinje- og batteri-teknikken være tilgjengelig på markedet. Modulene skal være skalerbare, slik at hver nye bilmodell kan utstyres med hvilken som helst drivlinje.
For å feire lyssatte BMW administrasjonsbygningen sin slik at det ikke skulle se ut som fire sylindre, men som fire batterier.